Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

apersson850 skrev:Men... hur korta bälten har ni egentligen? När jag läst detta tittade jag på min bil. Om jag sätter dit bältet på vanligt sätt, och sen drar överdelen av bältet framåt, då kan jag utan vidare lägga det över rattkransen. Jag når nästan fram till hastighetsmätaren.
Det känns som att jag skulle kunna pruta bort en hel del bälte där, och det skulle ändå räcka till.
Kanske inte är just att bältet är kort som är problemet utan att kanske ngt annat är för stort...
Ska ju sägas att det är när man sitter långt fram med hög höjd som det faktiskt åtgår bälte.
Dock låter det som man står över, och hellre håller koll på det, för upphöjningen av bältet är ganska trevlig grej.
Och varför i hela världen byter de inte ut stoppet till bältet?! Världens enklaste grej liksom, det måste ju hänga på lika höjd som andra sidan?
Nu har jag varit ute och kikat i min V60. Tar man bort wirenen på förarsidan så att man fäster bältet på samma sätt där som på passagerarstolen (direkt i stolen) så kommer ju bältets "spänne" att hamna i samma läge som på passagerarsidan, idag hänger det ju mycket högre upp (10-15cm?) på förarsidan än passagerarsidan tack vare wiren.

Jag ser faktiskt inget märkligt alls med den här modifieringen?!
Stämmer följande ?

Om man använder bältet normalt behöver man inte bry sig om att åka in. Det är bara om man våldför sig på bältet och bräcker det genom att sätta sig på nedre spännet när man ska in i bilen eller om man åker utan bälte och har spännt det på bara stolen för att det inte ska larma så man böjjer vajern så hårt varje gång att den till slut utmattas?
VolvoB20 skrev:Stämmer följande ?

Om man använder bältet normalt behöver man inte bry sig om att åka in. Det är bara om man våldför sig på bältet och bräcker det genom att sätta sig på nedre spännet när man ska in i bilen eller om man åker utan bälte och har spännt det på bara stolen för att det inte ska larma så man böjjer vajern så hårt varje gång att den till slut utmattas?[/quot

Precis så tror jag det är
Har "uppgraderat" en bil vid service, men har ingen brådska med den andra
Jag tycker inte Volvos hantering känns som något man förknippar med ett premiummärke.

-Volvo: Hej din bil har en komfortfunktion som gör det enklare att ta på sig bältet. Tyvärr har vi problem med hållbarheten så vi vill åtgärda din bil.
-Ägaren: Ok. Tackar, kommer ni byta ut komfortdetaljen till en med bättre hållbarhet?
- Volvo: Nej! Vi monterar bort komfortfunktionen från din bil så försvinner problemet.
-Ägaren: Jaha.......... :-o :-( :P
- Volvo: Komfortfunktionen som vi installerat i din bil har visat sig sårbar vid felaktigt användande. Då vi inte kan säkerställa att alla bilförare uppskattar och använder de säkerhetssystem som finns tillgängliga på rätt sätt känner vi oss tvingade att ta bort funktionen för att rädda liv, vilket är vår viktigaste prioritet.

- Taxiförare av den äldre generationen: Bedrövligt, jag skall köpa en folkvagn istället, där fick man inte med det från start, mycket bättre!

- Barnfamiljen: Bra, jag vill ju inte riskera att tidigare ägare av min begagnade bil har försvagat säkerhetsutrustningen i den! att ta på mig bältet på samma sätt på förarsidan som på passagerarsidan är inget problem för mig.
Visst. Men om man nu råkat montera en alldeles för klen wire i säkerhetsbältet hade man ju förväntat sig att de skulle byta ut den till en wire i rätt dimention som håller.

Att helt sonika bara skruva bort den och låtsas som det regnar känns ju mera lågpris öststmodell än premiummärke.

Visst jag har inga problem att ta på bältet. Men de känns ju lite taffligt.

På vår BMW har man bytt både avgasrening, ABS och Airbag på återkallelse.

Hade det varit Volvo hade man väl bara skruvat ur dem ur bilen, problem solved :P :-o :-D

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]