Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag blir så inihelvete trött på dessa låskistor. Varje år så krånglar minst en dörr. Både på dörr som jag tidigare bytt låskista på av annan orsak, men även på andra dörrar. Ibland går dom inte öppna, ibland går dom inte stänga. En nödlösning som har funkat för mig är att ta bort en av torxskruvarna i taget och spruta in fett. Jag har använt Lithiumfett. Funkar ett tag.

Kontentan av att Volvo har, antingen gjort ett medvetet val att använda ett fett som är billig men som drar till sig fukt eller om det är av misstag , får dom väl ta sitt ansvar och lösa problemet. Jag har ju redan löst problemet för egen del, att aldrig mer köpa en Volvo.
Från att ha ägt en 850 via en V70 (99 som jag har kvar än) via en V70 -04 till en V70 -12 så kan man ju konstatera att dom bara blir sämre. Dock till Volvos fördel kan man ju säga att min V70 -99 är den bästa bil jag ägt. Snart har den rullat 40 000 mil.
Jag fixade låskistan på en v70 -12 för 7 år sedan, efter det har den aldrig frusit. Använde biltema lågtemperaturfett.
Det är dock minst lika viktigt att få bort allt gammalt fett. Bromsrengöring i massor och sedan mycket elektronikrengöring, tryckluft och koll av botten i dörren, så den dränerar som den ska.
Allt är skruvat så det behövs inget borrande.
Enligt frugan har vår förardörr trilskats två gånger nu när tempen skiftat. Kan det inte vara en kombination av "trögt" fett och dålig/svag motor som ger er dessa fenomen?
Åtgärdade vänster bak i våras, bytte centrallåsmotor. Efter det så fattar inte bilen när dörren är öppen men den låser upp med en fantastisk kraft och pondus. Tror att jag antingen glömde en kabel eller positionerade någonting fel så att inte switchen i låskistan triggas :)
Bara att öppna igen och göra om när temperaturen blir mer behaglig.
Volvo Selekt garanti

Det var bland det dummaste jag hört, nu har j[…]

Hej igen. Bytt pcv huset inkl slangar. Motorlampa […]

Okej. Tack för svar! Jag var lite inne p&ari[…]

Nu har jag testar att smörja kontakten p&arin[…]