Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Eftersom det är så enkelt och liten kostnad är det bara dumsnålt att inte göra det. Även ett enkelt byte utan sköljning är bra för att få ut lite smuts och få in nya fräscha tillsatser mot korrosion. Jag gjorde det på min 10-åriga S40 och även fast det såg bra ut i kärlet var den nya vätskan bra mycket ljusare. Finns gott om exempel på läckande värmepaket pga korrosion, med byte av vätska kanske det hade hållt bättre.
dannesk skrev:
Rolle85 skrev:Om du vill byta allt kan du bara starta motorn o tömma resten allteftersom kärlet blir tomt.
Proceduren tar 15 min.
Fast du blandar ju ut allt eftersom så du behöver betydligt mer kylvätska än det som finns i systemet för att spola ut allt iom att du blandar ut det. Bättre då att tömma allt på en gång samt kanske byta termostat så är det också gjort.

Byta termostat kan vara ett helvetesprojekt beroende på vilken motor du har.
Bytte en på enV70 MY10 2,4D Djävlar vilket skitjobb och då har jag fixat det mesta mellan "däck o tak".
Så här svarade Volvocars när jag frågade om detta för ett par år sedan:

"Tack för ditt mail.

Volvo har inga rekommendationer gällande byte av kylarglykol. Vid service tittar man på köldbeständighet.
Om glykolen ändrat färg kan man rekommenderas byte av vätskan.

I bifogat serviceprokoll kan du se när dessa rekommenderas.

Vad gäller kvalitet på all glykol som finns på marknaden kan vi inte svara på detta då olika tillverkare kan ha olika rekommendationer.
Vi kan alltså bara svara för den glykol som Volvo tillhandahåller. Bifogar produktbladet på denna."

Och det är underskrivet av en person på Volvocars, vars namn jag har utelämnat här eftersom vederbörande har rätt att vara "hemlig" här på forumet. Vill någon veta så kan jag naturligtvis skicka, men med PM eller E-mail i så fall. Jag lägger inte ut det på forumet.
Notera att jag fick även reklambroschyrer om "Volvos" både färdigblandade och koncentrerade glykol, Jag fick även ett serviceschema där det bara framgår att man gör en kontroll. Men det står inget intervall- eller kilometerbundet byte av kylarvätskan. Bara om det finns anmärkning på den.

Här på forumet finns det en färsk tråd under Bil och Motorlänkar. viewtopic.php?f=3&t=160794
Där har en debattör gjort lite prover och forskning som han presenterar i en intressant film. Se den! Jag kanske inte håller med om varje ord i den, men det mesta kan jag hålla med om. Bl.a detta att det finns inga gällande färgkoder för glykoler. Och att man bör lära sig eller notera vilken sorts glykol man har. Han säger mycket mer också och det är bara att lyssna och ta till sig.

En ren gissning: Om det var en Volvoverkstad som hade bytt kylarvätska på din pappas Suzuki, så får man väl anta att dom följde Volvos rutiner och bytte för att det fanns ett behov eller någon anmärkning på kylarvätskan? Eller så kanske Suzuki själva har förordat ett byte vid den aktuella mätarställningen?
Detta är alltså min rena gissning. Jag vet inget exakt om det.
Nexus skrev:Byter inte Volvo glykol på service? På min pappas Suzuki bytte de glykol vid senaste service. Tror det var vid 4500 mil.
Nej, inte om det inte behövs, känns rätt onödigt att byta på 4500mil. Senaste bilen jag bytte på var en Passat 2004 som gått 14.000mil då jag bytte termostaten.

Tjena! Märkte häromdagen att kontrollpa[…]

Missljud -22 V60 T6

Upplever att min T8 går väldigt hå[…]

I fredags var det äntligen "om-besiktnin[…]

Det är bara bilar med elektronisk växelv[…]