Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
Ta tex Mekonomen så skiljer det några 100 lappar i pris och då väljer jag hellre lämna till några som är experter på märket. Albilsverkstäder är inte så mycket billigare om du inte väljer någon månglare som bara skriver service på kvittot....
Användarvisningsbild
av MartinS
Orden billig service och VW går ju normalt sett inte inte att uttala i samma mening, men deras classic service verkar ju prisvärd hur svårt jag än har att tro det.
av Lövet
Det handlar om att VW vill ta marknadsandelar på service på äldre bilar. Inte svårare än så. Själva innehållet är inte anledningen till att den är billigare.

Ni får också tänka på att det är runt 200kr i marginal per liter olja så det är inte synd om dem ändå så att säga.
av Baselord
Jag började serva min 2,5FT - 11 själv när den passerat 20000 mil.
Nu har den gått 10000 mil på biltema olja :D
Blir nog inte mer än runt 500 lappen per gång för oljan och filter.

Att den inte blir ”genomgången” skiter jag i. Den är numer 2a bil som går till den rasar :)

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
av Lövet
Baselord skrev:Att den inte blir ”genomgången” skiter jag i. Den är numer 2a bil som går till den rasar :)
Den kommer inte rasa för det. Täta oljebyten är bättre än fint namn på stämpeln.
Användarvisningsbild
av MartinS
Fast det är ju ganska fint att byta andra slitdelar också i förebyggande syfte, för att slippa problem. Nog är det lite synd att inskränka servicen till ett oljebyte.

Hur är det med VW's "inspection" då, finns det en classic inspection?
av Lövet
MartinS skrev:Hur är det med VW's "inspection" då, finns det en classic inspection?
Ingen aning. Med en över 6 år gammal bil, behöver man verkligen att någon VW anställd går runt att kollar att lampor är hela och det finns spolarvätska i bilen? Känns som att de servicepunkterna snabbt tappar sin betydelse när bilen blir äldre.
av berrabus
MartinS skrev:Fast det är ju ganska fint att byta andra slitdelar också i förebyggande syfte, för att slippa problem. Nog är det lite synd att inskränka servicen till ett oljebyte.

Hur är det med VW's "inspection" då, finns det en classic inspection?
Vilka slitdelar tänker du på som inte blir bytta i förbyggande syfte?
Användarvisningsbild
av MartinS
Främst andra filter, tändstift, remmar etc.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Lövet skrev:behöver man verkligen att någon VW anställd går runt att kollar att lampor är hela och det finns spolarvätska i bilen? Känns som att de servicepunkterna snabbt tappar sin betydelse när bilen blir äldre.
Tror allt fler hade behövt det, skulle inte bli förvånad om det är 10% där ute som har något fel på belysningen just ;-)

Monterade in slutsteg o baslåda som jag allt[…]

Nu har bilen funkat bra ett par veckor. Min mek b[…]

Ja kanske ska byta den och även vevaxel givar[…]

Volvo Selekt garanti

@Wimso , De bara slingrar sig. Det är en sj&[…]