Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KalleJ
Fönsterhissar, Låskistor och Kabelbrott i dörrar är väl de vanliga. 2.5T/FT är Törstig, men du slipper problem med DPF/EGR om du bara kör korta sträckor.
Se till att det är high performance eller premium stereo. Minsta är inte mycket att ha om man inte är helt ointresserad eller döv.
Och ja Automaten (AW tf-80sc) växlar upp tidigt ibland, känns som den är programmerad för dieselbilar. E85 i tanken hjälper delvis.
av KalleJ
@peckapecan, Gäller mest MY10+ 231hk versionen med "lägre utsläpp" . Som sagt bara ibland vid låglast stadskörning. Märks mest med 95oktan.
av dannesk
Jag hade manuell (ville inte ha automat på denna) på min 2.5FT och jag var toknöjd med den motorn, enda jag saknade var AWD. Att den dra lite mer soppa var inget jag bryde mig om. Låg på ca 1,1-1,2/milen med kortkörningar med BF95 och nuvarande XC60 D4 drar nästan 1l/mil så det är försumbart. Däremot när jag mest körde på E85 så låg den på ca0,9/milen på långkörningar (1,3 på kortkörningar) då den gick betydligt bättre på E85, märktes stor skillnad på min bil.
av MagnusR
peckapecan skrev: tor 26 nov 2020, 12:37 Att den växlar upp för tidigt har jag inte märkt av, kanske beror på optimeringen ?.
Kanske det? Jag polestar-optimerade min men den blev varken sämre eller bättre vad gäller just det problemet. När åker 5:an i på din då? Min går i just precis efter 50 om man håller typ konstant fart och då går det tungt om det är aldrig så lite uppförslut. Ca 1100-1200 rpm hamnar den på då
Användarvisningsbild
av 850import
FT är ju intressant pga den lägre skatten, ca 2000 mindre om året men spridare är förstås ännu dyrare att byta. Men en FT som bara gått på bensin ska inte skilja sig något i driftsäkerhet jämfört med en vanligt 2.5T?

Hur är 3.2 motorn jämfört med 2.5T annars? Såg en sådan som gått strax över 20 ute nu för 59k. Finns det några fördelar förutom de extra hästkrafterna?

2.0F har man ju hört mycket negativt om, finns det någon som skulle rekommendera denna? Behöver ingen raket som sagt utan prioriterar driftsäkerhet.
Användarvisningsbild
av Steffe3
Tycker iofs FT är rätt driftsäker på E85 också, min närmar sig 31k mil, varav (minst) runt 11k på E85.

Har inte gjort nåt motorrelaterat utöver ett tändstiftbyte (schemalagt) och oljebyten

Övriga modeller kan jag tyvärr inte svara på, tror dock de båda har kamkedja vilket kan vara trevligt (om än inte underhållsfritt som många tror).
av UnleashFusion
850import skrev: fre 27 nov 2020, 00:56 FT är ju intressant pga den lägre skatten, ca 2000 mindre om året men spridare är förstås ännu dyrare att byta. Men en FT som bara gått på bensin ska inte skilja sig något i driftsäkerhet jämfört med en vanligt 2.5T?
Ja det är lägre i skatten med FT-variant. driftsäkerheten är densamma med en vanlig 2.5T
Hur är 3.2 motorn jämfört med 2.5T annars? Såg en sådan som gått strax över 20 ute nu för 59k. Finns det några fördelar förutom de extra hästkrafterna?
3.2 motorn är driftsäker, har knappt hört någon/haft problem med den: viewtopic.php?t=76316
2.0F har man ju hört mycket negativt om, finns det någon som skulle rekommendera denna? Behöver ingen raket som sagt utan prioriterar driftsäkerhet.
Jag har 2.0F-motor och är ägare till en sedan 10år tillbaka(första ägaren) och jag har inte haft problem med bilen trots att många har sagt negativt om den. Finns ju för- och nackdelar med motorn i sig MEN för min del har den rullat felfritt och jag kör enbart på bensin. Det enda negativa med motorn är vid motorvägskörning då den varvar vid 100km/t men utöver det bilen tar mig A-B.

Monterade in slutsteg o baslåda som jag allt[…]

Nu har bilen funkat bra ett par veckor. Min mek b[…]

Ja kanske ska byta den och även vevaxel givar[…]

Volvo Selekt garanti

@Wimso , De bara slingrar sig. Det är en sj&[…]