Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Min XC70 D5 AWD automat, med Polestar, går att köra landsväg på ca 0,6 l/mil. Men då får jag tänka på att vara ekonomisk hela tiden. En deciliter till är lättare att hålla. Vår D4 AWD automat är snålare. Den går lättare att hålla vid 0,6 l/mil. Sen tar D5:an rent allmänt betydligt mer. Häromdagen hade den gått ca 170 mil sedan senaste nollställning av färddatorn och visade på 1,04 l/mil. Men ca 100 av de milen drog den husvagn.
Användarvisningsbild
av Fisch
I vår vanliga körcykel drar våran XC70 -13 D4 med automat och polestar 0,75-0,8 l/mil. Då är det ganska mycket hämta-lämna körningar och lite landsväg.
av berrabus
apersson850 skrev:Min XC70 D5 AWD automat, med Polestar, går att köra landsväg på ca 0,6 l/mil. Men då får jag tänka på att vara ekonomisk hela tiden. En deciliter till är lättare att hålla. Vår D4 AWD automat är snålare. Den går lättare att hålla vid 0,6 l/mil. Sen tar D5:an rent allmänt betydligt mer. Häromdagen hade den gått ca 170 mil sedan senaste nollställning av färddatorn och visade på 1,04 l/mil. Men ca 100 av de milen drog den husvagn.
Uppmätt eller på färddatorn? Om uppmätt så låter det ganska bra.
Har själv svårt att någonsin komma ner i 0.6 med min D4 AWD manuell.
av Larsn1
apersson850 skrev: tis 03 nov 2020, 19:02 Om bränsleförbrukningen alls är viktig för dig ska du hellre titta på den lägre V70. Mindre frontarea ger lägre förbrukning.

Det finns fram- och fyrhjulsdrivna.
Det finns olika motorer. Dieslar på 163-220 hk och en ovanlig bensinare på 304 hk. Alla med AWD har femcylindriga motorer.

Basutrustade fanns inte. XC70 började på Kinetic, och kunde extrautrustas med Momentum och Summum. 2016, sista året, med tilläggsnamnet Classic, ingår exempelvis driver support till alla versioner.
Vill du ha fyrhjulsdrift och diesel med Euro 6-klassning är det årsmodell 2016 som gäller.
8-) Tack, lutar åt årsmodell 16
av Larsn1
Fixter skrev: tis 03 nov 2020, 22:15 Hur långt är ett snöre? Frågan är subjektiv,vad föredrar du?

Själv när vi skaffa senaste var kraven, Bluetooth,nav,skinnsäten,automat ,awd .

Fick tag på en 2016 sport classic med allt utom 4C chassiet,taklucka o backkamera. Efter idogt letande.

Hyfsat låg skatt,kör enkelt 1000km på 1 tank.
(Kör regelbundet Norrbotten/Södermanland)

Kan dock sakna kupévärmare då vi inte alltid har kör dieselvärmarn pga korta avstånd till jobb
Sant. Är inne på en classic summan eller sport :-D . Men det är mycket letande
av Larsn1
Fixter skrev: tis 03 nov 2020, 22:15 Hur långt är ett snöre? Frågan är subjektiv,vad föredrar du?

Fick tag på en 2016 sport classic med allt utom 4C chassiet,taklucka o backkamera. Efter idogt letande.

Kan dock sakna kupévärmare då vi inte alltid har kör dieselvärmarn pga korta avstånd till jobb
av Fixter
Larsn1 skrev: lör 07 nov 2020, 23:01

Vi har dock funderat på nytt ;-)
Användarvisningsbild
av apersson850
berrabus skrev:Uppmätt eller på färddatorn? Om uppmätt så låter det ganska bra.
Mätt med färddatorn, men jag har tidigare jämfört den med "verklig" förbrukning (tanka och kör). Jag kan komma aningen under på färddatorn, så det stämmer ganska bra.
Men det vill till en hel del för att det ska gå, förstås.

Torrt väglag.
Inga branta backar.
Hastigheten ska hållas vid 80-90 km/h.
Motorbromsning minst 500 m före rondeller och stopp, helst ännu längre.
Varmkörd bil före start.
Inga extrema temperaturer, varken uppåt eller neråt.
Helst vinterdäck (de rullar lättare).
Ingen kraftig blåst.
av ChristerN
apersson850 skrev: Men det vill till en hel del för att det ska gå, förstås.

Torrt väglag.
Inga branta backar.
Hastigheten ska hållas vid 80-90 km/h.
Motorbromsning minst 500 m före rondeller och stopp, helst ännu längre.
Varmkörd bil före start.
Inga extrema temperaturer, varken uppåt eller neråt.
Helst vinterdäck (de rullar lättare).
Ingen kraftig blåst.
Precis min erfarenhet. Att blåst och blöt vägbana spelade såå stor roll "hade jag ingen aning om". Och intressant att vinterhjulen rullar lättare tycker jag.
Dock kommer jag aldrig i nivå med färddatorn. Ca 0,2-0,5 l/100 km över färddatorn brukar jag ligga.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
En kanske lite mer objektiv förbruknings uppgift från mig då jag ägt 4 identiska bilar med 5 cylindriga och det enda som skiljt dem åt var manuell/automat.

Vid långköning typ 50-70 mil i ett svep med varm motor så drog automaten ca 0.05 l/mil extra, alltså helt försumbart.

Vid en månads kortpendling vintertid Hem-Skola-Stall-Jobb med 6 km mellan dessa så bilen blev varm precis när man kom fram, så skilje det 0.5 l/mil för automatlådan var lagom varm och lade i lockup när jag var framme vid varje stopp, den manuella påverkas knappt av kallstart och kortkörning. Det är sjukt mycket i skillnad.

Med en rejälv motorvärmare hade man nog kunnat kapa skillnaden rejält, kanske helt och hållet, jag provade aldrig.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Volvo Selekt garanti

@Wimso , De bara slingrar sig. Det är en sj&[…]

@Kinesvolvo , V90 2018? Tänker att en av vol[…]

Någon som har provat att avaktivera ventilen[…]

Verkar ha kollat mer eller mindre allt man kan. &A[…]