Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
apersson850 skrev:Det är därför jag uppmanar till de icke schemalagda oljebytena. Även om "oftare" inte innebär "ofta", vill man inte i onödan bli en av de få.
Haldex 5 har blivit lite av en strykpåse tycker jag. En smula oförtjänt trots allt. Att byta olja är dock ett billigt underhåll och man kan inte göra det för ofta.
Jag har Haldex Gen 5 på min -13 och är redan inne på 3:e hydraulpumpen efter 14.000 mil.

Men det är varken dyrt eller svårt att byta när det rasar. Bara hissa upp bilen och skruva dit en ny när det händer.
Grymt bra svar, precis det jag ville ha!

Vi har tittat lite på XC60 också, mycket eftersom vi har sådana nu som förmånsbil men på begagnatmarknaden känns 70-serien som mer bil, lite mer rymlig och bekväm men kanske lite mindre trendig (vilket inte är ett problem för mig...)

Jag har läst på om remmarna och vissa som har haft problem, är det något man behöver oroa sig för?
Det är enda akilleshäl på 5 cylindriga dieseln. Om man har extrem otur kan aggregatremnen gå av och fara in i kamremmen så den hoppar och motorn blir kaffeved.

Så kör inte med en gammal rem håller på att ge upp, och kör inte med en AC pump som låter illa, för skär den så kan remmen gå
För runt 150’ så är 2015 och framåt objekt som rullat från 20 tusen mil och uppåt.
Är dessa ordentligt servade så är det nog lugnt. Se till att oljan i automatlådan och Haldexen är bytta. Jag har gjort detta på några av mina Xc70’s genom åren och det behövs.
VolvoB20 skrev:Det är enda akilleshäl på 5 cylindriga dieseln. Om man har extrem otur kan aggregatremnen gå av och fara in i kamremmen så den hoppar och motorn blir kaffeved.

Så kör inte med en gammal rem håller på att ge upp, och kör inte med en AC pump som låter illa, för skär den så kan remmen gå
Var inte det främst pga den gamla typen av remspännare (som sedan byttes av Volvo på garanti) ?
Men såklart, en torr och sprucken rem kan ju gå av oavsett spännare Bild

Artikel numret till Volvos originaldörrskydd […]

Missljud -22 V60 T6

Stämmer att jag inte får ladda i v&au[…]

Kollade i kabel stycket vid vänster bakdö[…]

Bakljus XC 60 -18

Det blir byte genom försäkringen av bakl[…]