Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dannesk
mange45 skrev:småfel nr 3 glömde jag lägga till med
tycker inte tempen i bilen stämmer heller får ställa på 23 eller 24 för det ska bli varmt i bilen
ställer jag den på 20 som jag altid haft i alla andra bilar så blir det fisjummet i bilen bara :-)
Kolla så bilen går upp i temp så inte termostaten är felande för det ska vara bra värme i dom. Haft samma fel på två andra bilar där jag fick byta termostaten så bilden kom upp i rätt arbetstemp.
Användarvisningsbild
av mange45
okej iomed det inte finns temp mätare så svårt att se på dom här men ska försöka kolla upp det
värme finns men bara jag som tycker det inte stämmer med reglagen
av dannesk
Tempen går att se med OBD-läsare, alltid bra att ha en sådan. En som man kopplar till telefonen finns för någon hundring.

Ang. tempen så kanske det varit andra bilar som gett för mkt värme, ställer du den på 20 ska den ge ca 20grader i kupén. Det sitter en sensor på instrumentpanelen som kanske behöver rengöras, känner kanske inte av omgivningstempen korrekt.
Användarvisningsbild
av mange45
@dannesk,

okej har en ordenlig felkodsläsare/odb men tror inte jag kan se temp

ja just det aldrig tänkt på den tempmätaren den ska jag kolla efter kan va så den är igen dammad :-)
Användarvisningsbild
av Micce1980
dannesk skrev:Det sitter en sensor på instrumentpanelen som kanske behöver rengöras, känner kanske inte av omgivningstempen korrekt.
Just den har jag behövt rengöra på två volvobilar nu, S40 och V50 när de blivit ca 10 år gamla
Användarvisningsbild
av apersson850
mange45 skrev:Tycker inte tempen i bilen stämmer heller. Får ställa på 23 eller 24 för det ska bli varmt i bilen. Ställer jag den på 20 som jag altid haft i alla andra bilar så blir det fisjummet i bilen bara. :-)
Volvos "normalinställning" är snarare 22°C. Det ger ofta ett resultat som motsvarar 20°C i andra bilar.

Givaren i mittkonsolen kan du dammsuga lite försiktigt genom rastret.

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]

Artikel numret till Volvos originaldörrskydd […]

Missljud -22 V60 T6

Stämmer att jag inte får ladda i v&au[…]