Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av William85
Mitt ljud är samma men det är lägre, dränks av motorljudet vid allt över tomgång typ och man måste stänga radio osv.

Intressant med den där slang ljuddämparen, klockren i felbeskrivningen i allt utom att min bil också är tillverkad december 2014 och redan borde ha den

Kanske man ska få kylmedienivån kollad, kan ju vara så enkelt om låg nivå kan ge ljud.
av xAx
Som jag skrev tidigare i denna tråd har du sannolikt för lite köldmedium i systemet, vilket tyder på en läcka. AC:n kan kyla trots att det saknas 30-40% köldmedium i systemet (tills vakten slår ifrån kompressorn). Är det exv runt 20 grader ute så upplevs kyleffekten som ganska skaplig, däremot känns det direkt att kyleffekten är svag vid 30 grader. Jag skulle först kolla mängden köldmedium i systemet. Morrande, skorrande, vinande ljud som följer varvtalet brukar vara ett tecken på för lite köldmedium i systemet.
av berrabus
xAx skrev:Som jag skrev tidigare i denna tråd har du sannolikt för lite köldmedium i systemet, vilket tyder på en läcka. AC:n kan kyla trots att det saknas 30-40% köldmedium i systemet (tills vakten slår ifrån kompressorn). Är det exv runt 20 grader ute så upplevs kyleffekten som ganska skaplig, däremot känns det direkt att kyleffekten är svag vid 30 grader. Jag skulle först kolla mängden köldmedium i systemet. Morrande, skorrande, vinande ljud som följer varvtalet brukar vara ett tecken på för lite köldmedium i systemet.
Är mitt ljud typiskt för detta eller kan det låta annorlunda också om det är för lite köldmedie?

Funderade lite angående dåligt lager, borde det inte isåfall även låta när AC:n är avslagen? Lagret snurrar väl fortfarande?
Användarvisningsbild
av apersson850
Min AC lät som om ett lager höll på att ge upp i växellådan eller nåt. Men det var också för lite köldmedium. En pytteliten läcka hittades på kondensorn. Systemet fungerade fortfarande så pass bra att jag inte reagerat för någon försämrad kylfunktion, men ylade gjorde den.
av berrabus
xAx skrev:Som jag skrev tidigare i denna tråd har du sannolikt för lite köldmedium i systemet, vilket tyder på en läcka. AC:n kan kyla trots att det saknas 30-40% köldmedium i systemet (tills vakten slår ifrån kompressorn). Är det exv runt 20 grader ute så upplevs kyleffekten som ganska skaplig, däremot känns det direkt att kyleffekten är svag vid 30 grader. Jag skulle först kolla mängden köldmedium i systemet. Morrande, skorrande, vinande ljud som följer varvtalet brukar vara ett tecken på för lite köldmedium i systemet.
Tack, det var för lite i systemet. Skall vara 720g och det fanns 370g men inga läckor hittades. Skall köra med det ett tag så skall vi kika igen om ngn läcka kan upptäckas.
William85 skrev:Mitt ljud är samma men det är lägre, dränks av motorljudet vid allt över tomgång typ och man måste stänga radio osv.

Intressant med den där slang ljuddämparen, klockren i felbeskrivningen i allt utom att min bil också är tillverkad december 2014 och redan borde ha den

Kanske man ska få kylmedienivån kollad, kan ju vara så enkelt om låg nivå kan ge ljud.
Min är så nu efter fyllning. Står jag stilla och torrgasar hör jag fortfarande vinande men det hörs inte längre när jag kör vilket det gjorde innan.
Användarvisningsbild
av Zofia
Nu har vi förvisso väldigt olika årsmodeller, jag har en 2011a men precis samma ljud som dig och det försvinner när ACn är av. Den kyler som den ska så inga konstigheter på den fronten. På min sitter en Sanden ac-kompressor, kända för att vara dåliga verkar det som. Att de skär ihop eller börjar vina på det här sättet är långt ifrån ovanligt. I mitt fall orkar jag inte stå ut med vinandet så min bil ska in och få ac-kompressorn bytt, passar på att slippa en kass Sanden genom att välja annat märke dessutom så hoppas jag slippa mer problem relaterat till kompressorn i alla fall.
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]