Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Glömde att jag även fått reparerat små rostfläckar efter stenskott ovanför framrutan 1 eller 2 gånger. Tror det kostade 2.500 kr/gång. Kan man ska man fixa stenskotten med lite färg så fort det händer, annars kan rosten senare krypa under kanten till rutan och då måste den lyftas vid reparationen vilket blir dyrare än ovan. Eller sätta ditt skyddstejp som förebyggande åtgärd.
PetePetrol: "Varför har denna modell så mycket problem med låskistor? Har aldrig haft problem med detta på någon av mina bilar."

Jag har inget svar på det, men om det fanns en enkel sökfunktion här på forumet så hade man sett att det är en ibland återkommande fråga. På Min V70 -08 klarade sig bara höger framdörr. Dom andra blev utbytta eller lagade. Alla gick naturligtvis inte sönder samtidigt. Det var lite spridning på det och inträffade ungefär mellan 9000 och 12000 mil. Det jobbigaste var vänster framdörr. Den är någon sorts "chef" över dom andra dörrarna. När låskistan där krånglade gick det inte att låsa bilen med fjärrkontrollen. Och det hade ju den effekten att när jag körde slocknade inte innerbelysningen i taket. Detta var på vintern så det var rätt jobbigt. Jag fick klippa sönder en sopsäck och tejpa över lampan med den svarta plasten. Men det var ju bara en begränsad tid tills verkstaden hade tid för mig. Låsa dörren fick jag göra med "plåtnyckeln". När jag lämnade bilen slocknade innerbelysningen som programmerat efter någon ½ minut.
En låskista kostar ca 1500 plus moms om man vill och kan göra jobbet själv.
Fjulle skrev: tor 30 jul 2020, 22:49 Min grundregel är : Full servicebok , max en ägare. Sedan att bilen är välskött. Om dessa kriterier är uppfyllda , så behöver man inte vara rädd för långmilare , speciellt inte om det är en dieselmaskin.
Håller med dig där. Denna jag ska kika på har två ägare dock. Fortfarande lite skraj det här med automatlådan utan oljebyte.. Är det hela världen om man byter den ”strax” eller borde den ha varit bytt innan 20k mil?

Dvs, ska man inte ens kolla på en bil vars låda ej fått något oljebyte öht?
Fjulle skrev:Min grundregel är : Full servicebok , max en ägare. Sedan att bilen är välskött. Om dessa kriterier är uppfyllda , så behöver man inte vara rädd för långmilare , speciellt inte om det är en dieselmaskin.
Med de kriterierna är det inte många V70 från 2010 man har att välja på :)
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]