Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Personligen tycker jag Volvos nya dieslar har varit lite av en besvikelse. Är inne själv på att byta mot en 320d touring längre fram då jag verkligen saknar diesel... Far mins Audi kommer lätt ner i 0.6 i blandad förbrukning om man kör normalt trots en V6a på 320 häst och permanent fyrhjulsdrift.. Tyskarna kan sina dieslar.

Vi hade tidigare XC60 D4 -14 i familjen (Första året med VEA) Visserligen problemfri under de 7500 mil vi hade den men vad jag minns var det svårt att få ner föbrukningen under 0.6 (Dock manuell, men bara framhjulsdriven)

Nu har jag varit negativ allt :P Givetvis finns det massa annat som är väger upp :-D
peppepp skrev:Personligen tycker jag Volvos nya dieslar har varit lite av en besvikelse. Är inne själv på att byta mot en 320d touring längre fram då jag verkligen saknar diesel... Far mins Audi kommer lätt ner i 0.6 i blandad förbrukning om man kör normalt trots en V6a på 320 häst och permanent fyrhjulsdrift.. Tyskarna kan sina dieslar.

Vi hade tidigare XC60 D4 -14 i familjen (Första året med VEA) Visserligen problemfri under de 7500 mil vi hade den men vad jag minns var det svårt att få ner föbrukningen under 0.6 (Dock manuell, men bara framhjulsdriven)

Nu har jag varit negativ allt :P Givetvis finns det massa annat som är väger upp :-D
Lite synd, för annars är Volvos riktigt trevliga bilar. Sköna osv.
Ja tyskarna kan sina dieslar, helt klart. Väldigt imponerad över hur peppig en liten 2l 4cyl i BMW:n känns, och att den samtidigt är snål.

Visar sig Volvo fixa dieslar i klass med tyskarna i framtiden kan det mycket väl bli Volvo för mig. Jag har spenderat hela min uppväxt i Volvo-bilar i.o.m att min far jobbade på Volvo i många år. Så jag känner lite av en koppling till Volvo. Men efter att ha läst allt om VEA osv så blir det iallafall ingen idag. Så klart mycket annat som spelar roll också som du säger, men känner man inte sig så säker med motor/växellåda och dess tillförlitlighet så drar det helt enkelt ner helhetsintrycket på hela bilen, tyvärr. Sen är det många ägare/brukare idag som skiter fullständigt i det, då de bara kör bilen i 3 år för att sedan byta till en ny. Men för oss som vill ha mer långvariga biläganden så får man helt enkelt hoppa över en bil om den inte känns så tillförlitlig i drivlinan...
Volvo har ju gått ut med att de ska sluta med att tillverka dieslar, så någon ny volvodiesel blir det nog aldrig mer. Tragiskt nog...

Detsamma för mig, min far jobbade också på Volvo i många år och vi har haft nya tjänstebilar titt som tätt så man har växt upp med Volvobilar. Jo det är ju det, många av bilarna som finns ute idag är ju tjänstebilar som behandlas som skit och slutar dyrt för senare ägare.
peppepp skrev:Volvo har ju gått ut med att de ska sluta med att tillverka dieslar, så någon ny volvodiesel blir det nog aldrig mer. Tragiskt nog...

Detsamma för mig, min far jobbade också på Volvo i många år och vi har haft nya tjänstebilar titt som tätt så man har växt upp med Volvobilar. Jo det är ju det, många av bilarna som finns ute idag är ju tjänstebilar som behandlas som skit och slutar dyrt för senare ägare.
Ja juste, det tänkte jag inte på. Synd, diesel som är så härligt :(
Blir det tyskt en gång blir det nog merca, hellre något som håller bättre än Volvo än tvärt om, generellt vill säga. Kanske en Lexus om inte annat men tycker de är lite för dyra mot vad jag får. Nya mersorna tilltalar mig mer även om man kollar här som exempel https://www.lansforsakringar.se/globala ... t_2020.pdf

Mja vi får väl se, nuvarande D4 FWD drar enl. färddatorn 0,65 i dagligt snitt, helg och semester blir det mer landsväg och kommer då ner till 0,54
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.
Micce1980 skrev:Blir det tyskt en gång blir det nog merca, hellre något som håller bättre än Volvo än tvärt om, generellt vill säga. Kanske en Lexus om inte annat men tycker de är lite för dyra mot vad jag får. Nya mersorna tilltalar mig mer även om man kollar här som exempel https://www.lansforsakringar.se/globala ... t_2020.pdf

Mja vi får väl se, nuvarande D4 FWD drar enl. färddatorn 0,65 i dagligt snitt, helgvoch semester blir det mer landsväg och kommer då ner till 0,54
Intressant data i den rapporten. Japanerna och Koreanerna ligger väldigt bra till där i maskinskadegrafen. Imponerande. Mercedes ligger fint till också. Intressant också att dieselbilar verkar ha fler problem än bensin, bortsett från motorskador, speciellt i växellåda/drivning av någon anledning. Det trodde jag inte. Men det kanske har och göra med att dieselbilar ofta körs längre än den genomsnittliga bensinaren? Kul information, tack för att du delar med dig! :)
@TobiasDa, Ja den är rätt så bra, det bästa jag hittat sedan svensk bilprovning slutade med sin data. Kanske har fler försäkringsbolag detta? Ska nog börja fiska efter det.

Man får ha något spann med, kanske har te.x. Kia generösa garantier och fixar sakerna så försäkringsbolagen inte får in problemet och därmed ut med datan.
TobiasDa skrev: ons 29 jul 2020, 00:13
Micce1980 skrev:Blir det tyskt en gång blir det nog merca, hellre något som håller bättre än Volvo än tvärt om, generellt vill säga. Kanske en Lexus om inte annat men tycker de är lite för dyra mot vad jag får. Nya mersorna tilltalar mig mer även om man kollar här som exempel https://www.lansforsakringar.se/globala ... t_2020.pdf

Mja vi får väl se, nuvarande D4 FWD drar enl. färddatorn 0,65 i dagligt snitt, helgvoch semester blir det mer landsväg och kommer då ner till 0,54
Intressant data i den rapporten. Japanerna och Koreanerna ligger väldigt bra till där i maskinskadegrafen. Imponerande. Mercedes ligger fint till också. Intressant också att dieselbilar verkar ha fler problem än bensin, bortsett från motorskador, speciellt i växellåda/drivning av någon anledning. Det trodde jag inte. Men det kanske har och göra med att dieselbilar ofta körs längre än den genomsnittliga bensinaren? Kul information, tack för att du delar med dig! :)
Dieselmotorer har i regel högre vridmoment och belastar transmissionen mer än bensindrivna motorer.
William85 skrev:På V70 och XC70 finns ju kryphålen AWD eller D5 (även FWD) för att få även de senare årgångarna med gamla 5 cylindriga motorn om man blir nipprig över VEA.
Det är helt klart intressant. Ska titta på det.
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]