Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1393351
AndersTbab skrev: mån 08 jun 2020, 21:04 Har fått sprickor i cylinderfoder på cyl 2 och 3. Troligtvis pga EGR kylningen inte fungerat som den ska.
Tacksam för svar.
//Anders
Skönt att det löst sig med motorbytet, även om det blev dyrt. :-( :-o

Men jag fattar inte hur EGR kylaren skulle kunna påverka. Vissa serier av VEA-motorblocken har ju en förmåga att spricka i cylinderväggarna mella 2 och 3. Det känns ju mer som en trolig orsak att det är den dåliga gjutningen/svaga konstruktionen i cylinderväggen.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1393365
AndersTbab skrev: ons 29 jul 2020, 08:33 Nu så går bilen som en klocka igen :-)
Det va nollning av bränslepump som krävdes, ingen mjukvara uppdaterades.
Bra! :-)
Användarvisningsbild
av MartinS
#1393373
Skönt att det löste sig.... 45tkr är ju svinmycket men det förstår man ju ändå att det kan inträffa. Men 113tkr, det är fan orimligt...
av ErikHLomma
#1466075
Hej, Jag funderar också på att ersätta min D4204T5 med en D4204T14. Har det gått bra även fortsatt? Några konstigheter vid service eller har du bara låtit den vara en T5 i systemet?
av Ovrebruket3
#1466082
Har bara låtit det gå, finns ingen anledning att göra service på en bil vid Volvo som inga garantier har kvar. Men service är gjord på likvärdig verkstad.
BTW har allt funkat med nya motorn.
//Anders "TS"
av Ovrebruket3
#1466124
Inga problem med besiktningen, inget med styrningen, endast nollning av bränsle pump då nya motorn var liiite starkare och fick för lite bränsle i start från stillastående, då den korkade.
av Hamez
#1507536
Hej @Anderstbab
Jag har en v60 d4204t5 med samma problem som du också hade, fel på cyl 2 och 3. Vad jag förstog så fick du ihop bilen med en d4204t14 motor utan några problem. T5 är svindyr så om t14 passar ihop med låda och allt annat så tar jag hellre den då den är billigare. Tacksamt till svar
av sivan
#1507551
Var tillbaka till verkstad och fick samma svar. Trots noggrann luftning var det nog luftfickor. Det har stabiliserats nu. Nöjd!!
av Neophox
#1527549
AndersTbab skrev: ons 29 jul 2020, 08:33 Nu så går bilen som en klocka igen :-)
Det va nollning av bränslepump som krävdes, ingen mjukvara uppdaterades.
Men tycker som sagt att Volvo Cars borde gå in med ngn variant av goodwill på den här typen av fel :sick: summa summarum så kostade det här kalaset 22500:-motor/ 14000:- montering/ 7500:- felsökning på Volvo verkstad!
Men monterat på en icke Volvo auktoriserad verkstad.
Volvo skulle ha 113000:- för arbetet och utbytesblock. :-o
Gott att det löste sig! Har bilen fortsatt gått bra och klarat besiktningar med den nya motorn?
av Neophox
#1527550
Hamez skrev: fre 05 aug 2022, 06:12 Hej @Anderstbab
Jag har en v60 d4204t5 med samma problem som du också hade, fel på cyl 2 och 3. Vad jag förstog så fick du ihop bilen med en d4204t14 motor utan några problem. T5 är svindyr så om t14 passar ihop med låda och allt annat så tar jag hellre den då den är billigare. Tacksamt till svar
Fick du ordning på din? Bytte du till T14?
Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]

V60 sliter däck bak

Jag gissar på att det har med bilsläp a[…]

Liten ventil i gasspjället B230E

Byta till spjäll utan ventilen eller kör[…]

Ska man hårdra det finns det två sorte[…]