Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag kollade också E klass vid bytet men det kändes som det var en betydande prisskillnad då för par år sen. XC70 verkar dock hänga kvar högt i värde så skillnaden kanske mindre nu. Annars om du inte behöver terrängstuket är ju V70 AWD Classic kanske mer rättvis jämförelse, blir lite billigare också :-)
osla skrev:hade tagit daimlern. volvo är ljusår bort i detalj kvaliten, med en cdi så hör man ju inte att det är en diesel i jämförelse med volvo tröskan som knackar och vibrerar. men det är ju jag det
Upplevd kvalitet då, ja bättre men inte så mycket.

Ta detta som exempel https://mb.cision.com/Public/152/216826 ... f910e6.pdf

Hur som, mellan dessa hade jag tveklöst valt volvon, hade det gällt nyare e-klass mot V90cc tveklöst mercan.
Än idag har ju inte Mercedes digital hastighetsmätare som standard, förutom i S-klass och några andra exklusiva modeller.
Inte ens alla AMG har detta.
Måste säga att det tar lite av känslan som något lite mer exklusivt.
Annars är tex E300de och E400d fina, dock med mindre bränsletank än Volvo.
Av de som TS tänker på blir mitt val Volvon, som ny modell blir valet MB.
fjohan82 skrev: mån 04 maj 2020, 22:09 Än idag har ju inte Mercedes digital hastighetsmätare som standard, förutom i S-klass och några andra exklusiva modeller.
Inte ens alla AMG har detta.
Måste säga att det tar lite av känslan som något lite mer exklusivt.
Annars är tex E300de och E400d fina, dock med mindre bränsletank än Volvo.
Av de som TS tänker på blir mitt val Volvon, som ny modell blir valet MB.
Fast jag gillar analoga mätare. Var inte så imponerad av Volvos display. Rätt dålig upplösning osv.

Det som tar emot när det gäller Volvon är ju den sirapssega drivlinan och den oinspirerade körkänslan. Är en fin bil att åka i. Mindre fin att köra. Mercan är inte heller nån gokart direkt men den har bättre viktfördelning och balans samt bättre styrning.

Däremot har Volvon starka kort också. Främst stolarna, som jag tycker är det bästa jag haft, och VoC. En bil utan appstyrd värmare skulle kännas lite antik.

Jag tycker det är svårt. Riktigt svårt.

Någon nämnde V70 och visst. Har kollat på såna förut men jag tyckte inte de var särskilt mycket billigare. Men jag ska ta mig en titt igen. Det kanske inte är så dumt faktiskt. Lär ju vara bättre än XC70 på allt utom utseende för mig som inte tänker köra ens på grusväg. ;) Har röstat de tidigare då jag tycker de ser lite tråkiga ut.
Den gamla 5-cyl spisen med den gamla 6-stegade lådan i AWD-modellen är inget som vinner Nobelpriset... ;-)
Nu är inte VEA heller skottsäkra, men mer modern med den sköna 8-stegade lådan.
fjohan82 skrev: mån 04 maj 2020, 22:25 Den gamla 5-cyl spisen med den gamla 6-stegade lådan i AWD-modellen är inget som vinner Nobelpriset... ;-)
Nu är inte VEA heller skottsäkra, men mer modern med den sköna 8-stegade lådan.
Min uppfattning är att den gamla femman är betydligt driftsäkrare än nya VEA. Men det kanske är fel?

Kollade några V70 nu precis och de ligger nog en 10-20% lägre i pris faktiskt. Ska även fundera på om det räcker med Momentum. Vad är det främst som skiljer förutom helskinn och minne på förarstolen?
Verdi skrev:Min uppfattning är att den gamla femman är betydligt driftsäkrare än nya VEA. Men det kanske är fel?
Nej jag skulle säga att det är korrekt uppfattat. VEA imponerar inte, framförallt inte de tidiga årsmodellerna.

Momentum saknar väl pdc fram också förutom skinn och elstol lite beroende på årsmodell tror jag
Jag skulle titta på totalkostnad, inte bara inköpspris.

Jag misstänker att Mercedes kommer att ha högre service- och försäkringskostnad. Beroende på var du bor kan det göra rätt stor skillnad i kalkylen på en begagnad bil, även om inköpspriset är samma. Det var en av orsakerna att jag valde en V40 istället för en BMW 1-serie. Inköpspriset var hyfsat lika -- men när du tittade på månadskostnaden var Volvon signifikant billigare för mig.
Malmstroem skrev: tis 05 maj 2020, 09:39 Jag skulle titta på totalkostnad, inte bara inköpspris.

Jag misstänker att Mercedes kommer att ha högre service- och försäkringskostnad. Beroende på var du bor kan det göra rätt stor skillnad i kalkylen på en begagnad bil, även om inköpspriset är samma. Det var en av orsakerna att jag valde en V40 istället för en BMW 1-serie. Inköpspriset var hyfsat lika -- men när du tittade på månadskostnaden var Volvon signifikant billigare för mig.

Skatt, försäkring och bränsle går på ett ut. Mercedesen är lite dyrare att försäkra men drar antagligen lite mindre soppa istället.

Kvar är service och reparationer. Antagligen lite dyrare hos Mercedes.

Vi får se hur det utvecklar sig. Är inte aktuellt precis just nu ändå.

Hur tar man ut felkoder då? Går det […]

Alltid koppla bort minus innan sådant arbete[…]

Volvo supportens tips på åtgärd f[…]

Köpråd xc60 2017

Hallå! Har beslutångest gällande[…]