Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Mmm.., inte helt enkelt vad man kan kräva.
Min har gått 8'600 o den "nya" 4'. Ja, egr vore ju charmant att få åtgärdat. Lika bra att kanske byta remmar?
monza skrev:Så är det dags för lite återkoppling:
Slutligen råder det samsyn mellan Volvo cars, bilförsäljaren samt deras verkstad kring vilken oljeförbrukning som min D3 får dra för att det ska anses ligga inom intervallet för normal förbrukning. Man har kommit fram till att min bil drar "för mycket" motorolja.
Beslutet är motorbyte.

Är det något jag ska vara observant på som kund när det gäller ersättningsmotorn? Nu har jag fått en återkallelse på bilen för EGR men det gäller ju bilens originalmotor så hur vet jag vad som är gjort på ersättningsmotorn?
Annat jag bör tänka på?
VIlen förbrukning kom de fram till var normal?
Nu har det snurrat så jäkla mycket siffror och jag har handlingarna långt ifrån mig men jag tror att det var 1.2 l/1000 mil i mitt fall. Men det beror även på hur långt motorn gått och körsätt
Senast redigerad av 1 monza, redigerad totalt 0 gånger.
monza skrev:Nu har det snurrat så jäkla mycket siffror och jag har handlingarna långt ifrån mig men jag tror att det var 1.2 l/1000 mil i mitt fall. Men det beroräven på hur långt motorn gått och körsätt.
Ok. 1.2 i/1000 mil låter vettigt.
Tyvärr finns det nog en hel del som förbrukar mer än så.
Nu är allt klart. Min oljeslukande D3-motor är bytt efter min reklamation :-)
Jag köpte bilen i januari och noterade efter någon månad att den tog motorolja. I mars reklamerade jag bilen maa oljeförbrukningen. Det gjordes då i slutet av mars-början av april ett oljeförbrukningstest som påvisade att den tog 03,7l olja per 100 mil. Bilfirman meddelade mig att reklamationen avslogs, då förbrukningen låg inom Volvo cars gränsvärde, som var 1l/100 mil. Det gick inte ihop med de siffror jag fått så jag hävdade fortsatt reklamation. Under ett par veckor så fick jag säkert 5 olika gränsvärden. Till slut, efter att det cirkulerat en oherrans massa siffror om vilket oljeförbrukningsgränsvärde som egentligen var den korrekta, fick jag information som visade att gränsvärdet för min motor, mil och körsätt låg på 0,12l/100 mil. När alla parter till slut, det tog också ett tag.., hade samsyn i detta så rullade det på smärtfritt.
I förra veckan fick jag en motor av samma årsmodell som gått 4000 mil (min originalmotor hade snurrat 8´600 mil) Det tog en vecka att få igen bilen och allt känns ok. Nu återstår att se oljeförbrukningen på denna motor... :-o :-D
Låter tom lite lågt som gränsvärde med 1,2L/1000 mil på en motor med 8600 mil. Men så låg ju din på det tredubbla...
Cotag skrev: sön 07 jun 2020, 20:05 Låter tom lite lågt som gränsvärde med 1,2L/1000 mil på en motor med 8600 mil. Men så låg ju din på det tredubbla...
Ja, men det är en brytpunkt vid 10´000 mil då högre förbrukning tillåts.
Derank skrev:ingen verkar ju veta, man hat ju hört snart 10olika bud från Volvo, hur svårt ska det va lixom.
Ja, det var Volvo cars som stökade till det, ett tag, för min del. Ändå är det som gäller det som finns i deras service-system (VIDA heter det väl?) Och dom bad om ursäkt för att dom strulat till det och sen var dom till stor hjälp för mig.
Lövets XC70 -05 - fälgbyte

Beror ju lite på vilka däck det handlar[…]

Det är en Eriba 430 där vi valde tota[…]

Vad är det för fläckar?

Jag är inte säker var det läc[…]

NGK tändstift fake/kopior???

@Erik Å , Tyckte också 0,6mm p&arin[…]