Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
Steffe3 skrev: ons 29 apr 2020, 06:07
PalleH skrev:
Mamel skrev: lör 25 apr 2020, 15:57

Det är förvisso kul att läsa instruktionsböcker, men kanske inte SÅ kul.

BLIS försvann ju på sena 2016, men det rättfärdigar knappast en ny instruktionsbok.
Tog de bort blis varför det?vad ersattes det med?
Har för mig att man skyllde på brist på kameror, vilket är lite konstigt när det brukar vara krav på tillgängliga reservdelar rätt länge (10 år ploppar upp i bakhuvudet nånstans).

Kanske bara gäller oss som tillverkar avgasrening dock.

Ersattes med manuell kontroll ;p
Inte så ovanligt på större företag att man dedikerar en del av lagret till eftermarknaden. Så när dom säjer att dom har brist kan det mycket väl vara så att det är brist i lagret för nytillverkningen enbart..
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, ska man klara reservdelshållningen med ett inneliggande lager kan ett sätt vara att sluta stoppa in prylen i produktionen.
Användarvisningsbild
av Steffe3
Variosboy skrev:
Steffe3 skrev: ons 29 apr 2020, 06:07
PalleH skrev: Tog de bort blis varför det?vad ersattes det med?
Har för mig att man skyllde på brist på kameror, vilket är lite konstigt när det brukar vara krav på tillgängliga reservdelar rätt länge (10 år ploppar upp i bakhuvudet nånstans).

Kanske bara gäller oss som tillverkar avgasrening dock.

Ersattes med manuell kontroll ;p
Inte så ovanligt på större företag att man dedikerar en del av lagret till eftermarknaden. Så när dom säjer att dom har brist kan det mycket väl vara så att det är brist i lagret för nytillverkningen enbart..
Daimler är inte fullt så smarta, dom frågade om vi kunde producera några fler system, efter att produktionen var nedlagd.

Ändå tjatade vi på dom i månader att verifiera att vi kunde stänga ner.

Men ja, det är ju rimligt att göra lagret innan total nedstängning.
av Desmodue
PalleH skrev: ons 29 apr 2020, 01:15
Mamel skrev: lör 25 apr 2020, 15:57
apersson850 skrev:Hihi, när du har läst båda böckerna kan du väl berätta? Jag vet inte, men jag har också undrat ibland.
Det är förvisso kul att läsa instruktionsböcker, men kanske inte SÅ kul.

BLIS försvann ju på sena 2016, men det rättfärdigar knappast en ny instruktionsbok.
Tog de bort blis varför det?vad ersattes det med?
Var de inte så att Volvo gick över till radar i stället för kameror som regarear för ljus, regn och allt annat mög?
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, men inte på de modeller som tidigare hade optisk BLIS. De har radarmojäng, monterad där bak, på senare modeller. Att den sitter där bak beror på att samma system då också kan detektera om det kommer någon farande från sidan, när du håller på att backa ut, exempelvis från en parkeringsplats.
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.
av Mamel
Ingen jätteförlust att inte ha BLIS eller motsvarande tycker jag. Man vrider väl ändå på huvudet. I alla fall om man kört mc, då sitter det i ryggmärgen.
av Desmodue
apersson850 skrev: ons 29 apr 2020, 15:38 Ja, men inte på de modeller som tidigare hade optisk BLIS. De har radarmojäng, monterad där bak, på senare modeller. Att en sitter där bak beror på att samma system då också kan detektera om det kommer någon farande från sidan, när du håller på att backa ut, exempelvis från en parkeringsplats.
Det var så jag tänkte: att Volvo gick över till radar och därför hadkanske de optiska tagit slut och man valde att inte beställa ny när man ändå går över till radar. Då menar jag inte V70 som ändå var på sista året såklart.
av Mamel
apersson850 skrev:Hihi, när du har läst båda böckerna kan du väl berätta? Jag vet inte, men jag har också undrat ibland.
På temat mindre viktigt vetande har jag nu upptäckt ytterligare en skillnad. På Early fanns TP eller TPMS som däckövervakningssystem, på Late bara TP. Men inte heller det borde rimligen motivera en ny manual.
av snusketören
TommyP86 skrev: fre 24 apr 2020, 21:54 2016 early är i regel 2015 vecka ”typ 20-23”
2016 late blir då 2015 vecka 46.
Men reservation för att jag inte minns exakta veckorna.
Så en bil tillverkad i början av 2016 är alltså en 2016 late?
Ingen värme i kupén

Tack för svar! Slangarna är heta. S&arin[…]

Tappad uppkoppling

Det händer att det kommer in fukt i hajfenan,[…]

Okej, vilken tur att vi har en VIDA på gymna[…]

Hur tar man ut felkoder då? Går det […]