Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

fjohan82 skrev: mån 13 apr 2020, 11:14 Kan flika in att jag också haft en V50 med D2-motorn.
Jag hämtade ut den ny 2010-12 och bytte in den 2017-02 då den hade gått 20.000 mil.
Inga som helst maskinella problem för min del (undantaget kopplingen som pajade vid 6').
Det gick till och med att köra på toppspärren 195 km/h på Autobahn med den :-)
Gött att höra! Kommer nog inte röra mig vidare mycket på autobahn haha.
Men tror du att bilen som är länkad är ett vettigt bilköp eller borde jag avvakta lite och köpa en med lägre miltal? Bonus för mig är att det är få tidiga brukare, automat samt snål i bränslet.
Det är inte lätt att ge råd i den frågan.
Bilen kan vara hur bra som helst, både under tidigare ägares innehav och vid provkörning, för att sen totalhaverera om 2 månader...
Vänta eller inte? Det kan komma ut en 2 timmar efter att du köpt denna. Väntar du får du kanske vänta 3 månader på nästa chans...
fjohan82 skrev: mån 13 apr 2020, 11:20 Det är inte lätt att ge råd i den frågan.
Bilen kan vara hur bra som helst, både under tidigare ägares innehav och vid provkörning, för att sen totalhaverera om 2 månader...
Vänta eller inte? Det kan komma ut en 2 timmar efter att du köpt denna. Väntar du får du kanske vänta 3 månader på nästa chans...
Det har du rätt i. Blir mest nojig av att lägga såpass mycket pengar på en grej som är en stor "osäkerhet".
På grund av D2-modellens begränsade förmåga som dragbil har jag ingen egen erfarenhet av den. För mig är den helt oduglig. Därför valde jag en D5 (230 hk / 470 Nm).
Men ska man inte dra alls, eller bara släpa på ett flaksläp då och då, till tippen eller så, då fungerar det ju. En kompis försökte dra en toalettvagn efter sin D2. Inte så tung vagn, men samma form som en ladugård. I motvinden vi hade gick den max 80 km/h, oavsett vilken växel hon försökte med.
Jag hade en större vagn efter min bil. Den ville ha 3 liter/mil i uppförsbackarna på E4 förbi Örkelljunga, när motvinden tog i som värst, men jag hade inga som helst problem att hålla farten.

Själv har jag kört 30700 mil på 11 år med min XC70, som också är av årsmodell 2012. Visst är det ett och annat som blir utslitet. Senast har det gällt bussningar till bärarmarna bak samt gasfjädrarna som hjälper elmotorn att hålla bakluckan öppen.
Uppslitna bromsskivor (slitna, inte rost) och snart är det dags för andra bytet av belägg fram. Glappande dörrgångjärn på förarsidan, avgnagd kabel till låset i dörren och läckande kondensor till luftkonditioneringen. Det blev inte riktigt tätt efter bytet, så den ska på en läcksökning till snart.
Några hjullager och en kortslutning i kabel under den ökända batterihyllan har jag också haft.
Volvo har bytt rutan gratis två gånger, på grund av läcka (första gången) och fel på rutan (andra gången).

Nu har jag bara haft den här bilen med automatlåda. Den fungerar precis som den ska än. Jag har kört fler mil med manuella lådor genom åren, men då också råkat ut för tre haverier. Två synkroniseringsproblem (ett byttes på garanti, den andra köpte jag begagnad och levde med) och ett lagerhaveri (bytte låda). En sån här D2 har väl Powershift automatlåda? De lär vara känsliga för att få sina oljebyten och är inte de mesta lämpade till att dra släp med.

Så visst kan en sådan här bil fungera ett bra tag till. Men givetvis får man räkna med att en del komponenter blir utslitna.

När det gäller förbrukningen går min bil i snitt på 0,7 l/mil. Vid sansad landsvägskörning på 0,6 l/mil. Det går att få den lite under det också, om man verkligen tänker sig för. Förbrukningen på dieslar av den här typen är så låg, även på en 230 hk, att det inte finns så jättemycket mer att spara. En, max två deciliter till i så fall.
Jag gör det mesta underhållet själv så det är lätt att hålla koll på bussningar o.dyl. som sakta fördärvas och byta i tid, risken finns att om jag åker länge med ett problem så kan det föda ett nytt.

På mina mil har jag hittills bytt kamrem med alla tillbehören, stötdämpare och fjädrar runt om, ny drivaxel höger då damasken spruckit och lagret var skrot samt gasdämpare till bakluckan. Ja, förutom återkommande olja samt diverse filter.

Jag bedömer det som rimligt att den håller till 40000.
Om jag planerade att pendla 10 mil/dag i 10 år framåt (25000+ mil) skulle jag definitivt inte köpa en bil med 17000+ mil på mätaren. Tveksamhet också kring denna berömda powershift-låda. *PÅSKFYND kan vi glömma då prissänkningen bara är fiktiv i en ny annons.
frippe64 skrev:Om jag planerade att pendla 10 mil/dag i 10 år framåt (25000+ mil) skulle jag definitivt inte köpa en bil med 17000+ mil på mätaren. Tveksamhet också kring denna berömda powershift-låda. *PÅSKFYND kan vi glömma då prissänkningen bara är fiktiv i en ny annons.
Ja, jag räknade lite på det .Kanske är värt att lägga några tusenlappar norr om 100k för att få en lågmilare istället för att kunna ha den längre framöver. Vad tänker du om automatlådan?
Powershiftlådan på D2 är en dubbelkopplingslåda med blöt lamell. Så länge den får regelbunden service håller den hyfsat -- för att vara dubbelkopplingslåda. Du har lite mer information kring möjliga problem här:
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... r-det-sig/

En del dubbelkopplingslådor har visat sig hålla riktigt dåligt. Speciellt en del VW-lådor med torrlamell har rasat i parti och minut. Det gick så långt att VW slutade sälja dem till taxi, eftersom de inte höll och garantikostnaderna blev för höga:
https://www.aftonbladet.se/bil/a/EozK2G ... er-problem

Dagens VW-lådor sägs vara bättre. Fords lådor är också bättre än exemplet ovan.

Det finns dock många som är lite mer skeptiskt lagda som inte vill ha bilar med dubbelkopplingslåda som har/ska gå långt.
Serviceintervall v90 D4

Ja, har den inte fått oljan bytt på et[…]

Hej! Som rubriken lyder. Ventilkåpan b&oum[…]

P00BD00 är borta nu. Det ska vara den som ger[…]

OM RYSSEN KOMMER

USA har ju tidigare pratat om att Europa mås[…]