Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 454
Min är tillverkad 2012 men är en 2013 modell. Jag fick ett kostnadsförslag i morse när jag var på verkstan på 2500kr. Då ingår nytt kablage och ny TRM i priset. En stor skillnad mot 5000kr som jag fick sist. Han (mecken) var väldigt ödmjuk mot tidigare. Han visade tex att TRM:en inte gick att programmera (felkod att hårdvaran inte känns igen) jag funderade på vägen hem hur jag skulle göra och mot bättre vetande så beställde jag ytterligare en TRM från lagabasen från en bil med 13-poligt kablage. Den var så pass billig att det var värt ett till försök. Funkar inte den så får jag ta deras erbjudande (som var till självkostnadspris)
Användarvisningsbild
av apersson850
Min är en 2012, levererad före midsommar 2011, så det är en tidig tolva, så att säga. Den har givetvis gamla glödljus-TRM. Vår andra XC70 är däremot en 2016, så den har ju den nya. Men båda har fått Volvos TRM i samband med nybilsleveransen.
av 454
Uppdatering 4/4-20. Den andra TRM jag köpte fungerar😃 samma partnummer som den förra som var helt död. Parkvarning funkar och alla felmeddelanden är borta. Volvo har inte fått betalt en enda krona men jag tänker inte heller betala något eftersom de borde ha tipsat mig om att köpa begagnad box från början.
av Rubb
Skönt att det löst sig för dig!

Hade också problem då jag skulle eftermontera drag på min V70 2010. Ringde demonteringen i Jönköping som letade fram delarna jag behövde, krok, TRM och kablage.
Lät Volvoverkstad montera den men de stötte på problem med kablaget. Kablaget för att koppla in TRM mot bilens kabelstam passade inte, Volvoverkstaden fick beställa hem nytt kablage och jag fick åka dit igen så att de kunde montera dit det och programmera. Visade sig att det kablaget de beställde inte heller passade och då lessnade dom lite och drog egna kablar istället och boxen hamnade inte riktigt där den skulle utan lite närmre baksätena. Jag behövde inte betala något extra och dom löste det även fast det var jag som hade beställt delarna separat, så är väldigt nöjd med den servicen och hjälpen jag fick.

Gjorde lite efterforskningar i detta efteråt och när jag kollar i VIDA på min V70 iaf så finns det flera olika kablage (3 st olika om jag minns rätt) beroende på chassinummer, skulle gissa på att jag fick kablage och TRM från en bil med annat kablage. När Volvoverkstaden sedan beställde nytt kablage så tog dom nog det som jag skulle ha till min bil men då passade inte övriga kablaget ihop med det jag hade.
av 454
Tack Rubb

Till min köpte jag TRM och kablage från olika bilar med 13-polig kontakt. Vet inte om TRM för 7-poligt skiljer sig mot 13-poligt men det kändes dumt att chansa. Lagabasen visar ju ofta andra delar från samma bil man köper delar från, och när jag letade en till TRM så såg jag att de även sålde ett 13-poligt kablage från samma bil, så TRM från den bilen har iaf varit kopplad mot likadant kablage jag har.

Sen finns det säkert olika partnummer på kablage beroende på vilken bil de ska in i. Jag köpte ju självklart ett kablage från en skrotad S80 eftersom jag har en sån.

Hej! Jag letar efter en V90/V60 diesel för c[…]

Jag igen, För felkod: ECM-P00BD00. Kolla p&a[…]

Serviceintervall v90 D4

Ja, har den inte fått oljan bytt på et[…]

Hej! Som rubriken lyder. Ventilkåpan b&oum[…]