Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Mr Chicken: Du anför "dåliga rykten" i ditt första inlägg för FFV. (FFV är Volvo och Fordspråk för etanolbilar) Dessvärre är det så här att majoriteten av dessa rykten kom från personer som aldrig hade kört någon FFV eller ännu mindre ägt någon. Dom har de hört om någons jobbarkompis morsas för detta sambos kusins granne som hade fått väldiga problem när han åkte i en FFV en gång. Den nivån var det på dessa rykten. Många av oss som har kört tiotusentals mil på E85 känner inte igen att det skulle vara några fel att tala om. Visst finns det undantag ibland, men dom gäller i minst lika hög grad bensin- och dieselbilar. Du kan ju bara försöka göra ett överslag på det här forumet och se vilka motormodeller som nämns oftast som problem. Och att äga och köra en FFV är inte märkligare än vilken annan bil som helst. Och bilmodellen V70 är ju tämligen lik oavsett vilken motor det sitter i den.
Och bara för att klarlägga ännu mera för dig, det var inte FFV-bilarna eller tekniken som tog död på E85-bränslet. Det var politikerna!
Rådlös skrev:Man behöver inte byta olja oftare i en FFV-bil än någon annan bil. <---> Körintervallet på oljebyte i en 2.5 FT är 1500 mil.
Hur ofta man bör byta olja kan man diskutera, men bytesintervallet för en D5 är 3000 mil. Enligt Volvo.
Jag har inte sett något om timmarna på den här motorn. Men på min 850 Turbo var det 750 timmar, 1500 mil eller 12 månader. Om det är fler timmar nu, när det är fler mil men samma antal månader, det vet jag inte.

Hej! Jag letar efter en V90/V60 diesel för c[…]

Jag igen, För felkod: ECM-P00BD00. Kolla p&a[…]

Serviceintervall v90 D4

Ja, har den inte fått oljan bytt på et[…]

Hej! Som rubriken lyder. Ventilkåpan b&oum[…]