- mån 18 maj 2020, 13:53
Jag har fått byta låskistor på samtliga mina V70 utom den senaste. Akilleshäl.
Moderator: Moderatorer
axehawk skrev:Vilken funktion har denna fjäder, och vilka problem uppstår om den saknas?I samband med djurkollision för ett tag sedan byttes min förardörr. Efter bytet hade verkstaden inte fått rätt på allt, så det blev några återbesök. Då såg jag bland annat dörren isärplockad och låsen liggande lösa. Jag kunde konstatera att den fjäderns funktion är att hjälpa den lilla stackars låsmotorn att gå hela vägen till ändlägena. Fjäderns konstruktion är sådan att den spjärnar emot mot rörelser in mot mitten av slaglängden, men sen "sprätter ut" rörelsen mot änden. I ett av verkstadens reparationsförsök hade fjädern hoppat av när de satte ihop dörren. Då fick låsmotorn jobba så den brann upp.
apersson850 skrev: ↑mån 18 maj 2020, 15:58Aha, jag förstår. Min låspinne tycks åka både upp och ner precis som det är tänkt i dagsläget, så det kanske inte är just det som är problemet för mig. Förhoppningsvis finns fjädern kvar på låskistan jag ska ta bort, då kan jag flytta över fjädern till den "nya" låskistan. Om fjädern har ramlat loss borde den väl finnas att hitta i dörren någonstans.axehawk skrev:Vilken funktion har denna fjäder, och vilka problem uppstår om den saknas?I samband med djurkollision för ett tag sedan byttes min förardörr. Efter bytet hade verkstaden inte fått rätt på allt, så det blev några återbesök. Då såg jag bland annat dörren isärplockad och låsen liggande lösa. Jag kunde konstatera att den fjäderns funktion är att hjälpa den lilla stackars låsmotorn att gå hela vägen till ändlägena. Fjäderns konstruktion är sådan att den spjärnar emot mot rörelser in mot mitten av slaglängden, men sen "sprätter ut" rörelsen mot änden. I ett av verkstadens reparationsförsök hade fjädern hoppat av när de satte ihop dörren. Då fick låsmotorn jobba så den brann upp.
Bifogar bild från instruktionsboken.