Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

axehawk skrev:Vilken funktion har denna fjäder, och vilka problem uppstår om den saknas?
I samband med djurkollision för ett tag sedan byttes min förardörr. Efter bytet hade verkstaden inte fått rätt på allt, så det blev några återbesök. Då såg jag bland annat dörren isärplockad och låsen liggande lösa. Jag kunde konstatera att den fjäderns funktion är att hjälpa den lilla stackars låsmotorn att gå hela vägen till ändlägena. Fjäderns konstruktion är sådan att den spjärnar emot mot rörelser in mot mitten av slaglängden, men sen "sprätter ut" rörelsen mot änden. I ett av verkstadens reparationsförsök hade fjädern hoppat av när de satte ihop dörren. Då fick låsmotorn jobba så den brann upp.
apersson850 skrev: mån 18 maj 2020, 15:58
axehawk skrev:Vilken funktion har denna fjäder, och vilka problem uppstår om den saknas?
I samband med djurkollision för ett tag sedan byttes min förardörr. Efter bytet hade verkstaden inte fått rätt på allt, så det blev några återbesök. Då såg jag bland annat dörren isärplockad och låsen liggande lösa. Jag kunde konstatera att den fjäderns funktion är att hjälpa den lilla stackars låsmotorn att gå hela vägen till ändlägena. Fjäderns konstruktion är sådan att den spjärnar emot mot rörelser in mot mitten av slaglängden, men sen "sprätter ut" rörelsen mot änden. I ett av verkstadens reparationsförsök hade fjädern hoppat av när de satte ihop dörren. Då fick låsmotorn jobba så den brann upp.
Aha, jag förstår. Min låspinne tycks åka både upp och ner precis som det är tänkt i dagsläget, så det kanske inte är just det som är problemet för mig. Förhoppningsvis finns fjädern kvar på låskistan jag ska ta bort, då kan jag flytta över fjädern till den "nya" låskistan. Om fjädern har ramlat loss borde den väl finnas att hitta i dörren någonstans.
Jag har en V70 -12 (vanligt centrallås, ej keyless) som heller inte gick att öppna med yttre handtaget.
Orsaken var att wiren mellan yttre handtaget och låskistan gått av.
Man kom åt wiren genom att först demontera fönsterrutan, sedan skruvarna till plåtinnerdörren. Dessutom 4 skruvar bak på dörren vid låskistan och en vid yttre dörrhandtaget.
Sedan lossade man 2 clips som höll kabelknippet från dörrens framsida fast vid plåtinnerdörrens främre del.
Detta för att kunna tilta innerdörren så att man får ut den ur dörren. Annars blir kabelknippet spänt och man kan inte tilta tillräckligt. Låskistan sitter fäst i innerdörren och följer med ut.
Nu ser man wiren mellan handtaget och låset. Kostade ca. 180 riksdaler (maj 2023) på Volvo.
Passa på och smörj mekanismen till yttre handtaget och låskistan nu när allt är åtkomligt.
Koppling föll i golvet

Detta hände mig april 2023 med min 2017 Volvo[…]

Bensinpriser v2

Nu när den amerikanska kedjan Costco öpp[…]

Bifogar bild från instruktionsboken.

Oljeläckage V70n 2001 2,4t

Hej på er! Första gången jag post[…]