- ons 04 mar 2020, 09:23
Såhär ser jag på detta:
Om, och då säger jag om, din bil är omfattad av problemet med tätningarna, vilket vilken personlig tekniker som helst kan kolla i motsvarande tekniska journal om den är. Så, har enligt vad jag hört, kan det vara så att man skjuter problemet framför sig något med en spolning av lådan. Sen om symptomen väl kommer så är det ju inte direkt så att bilen kommer explodera eller bli helt okörbar utan då rör det sig om att den växlar obekvämt och i förlängningen får lägre andrahandsvärde när du säljer den jämfört med en symptomfri bil. Köra den kommer ju gå hur bra som helst utan lådbyte för vilken uppblåst summa det nu var du blivit hotad med.
Om den å andra sidan inte är drabbad, så kommer ändå en korrekt utförd spolning (noggran kontroll av nivå vid korrekt oljetemperatur) förebygga andra framtida problem med lådan. Valfri volvoverkstad ska klara av att utföra detta på ett korrekt sätt.
Jag har två bilar, en XC70 -13 som i dagsläget gått 13.000, den spolade jag lådan vid 6 och vid 12. Den går i normal brukskörning i Stockholmsområdet samt enstaka långturer med biltransportsläp, och den oljan var inte förorenad, men lite mörkare, när den byttes sist vid 12.
Den andra bilen är en V60 -12 som gått 27.700 mil där den för ca 1000 mil sedan började slå i drive när man gick från neutral eller back vid vissa temperaturer. Den omfattades inte av den tekniska journalen med tätningarna och då spolade vi igenom ca 17 liter olja innan den blev röd och fin, symptomen försvann. Hade dessa symptom inte gjort det hade jag helt enkelt fått åka till det inte gick att åka längre, så ser jag på det.
Att ha bil är en ekonomisk risk, men som för min del genererar ett stort mervärde.
Instämmer helt i ovanstående resonemang om ekonomisk livslängd kontra mekanisk livslängd.
Angående vattenpump så är det absolut så att det är vid det andra kamremsbytet man byter den om man inte känner nåt glapp vid det första, så har det varit rätt länge.