Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dannesk
Anledningen till borr på12,8-12,9 är väl för att du ska få krymppassning på bussningen på den så den inte glappar.
av Millea
Det finns en TJ från Volvo på det . Den använde jag : TJ VCC-486047-1
I den manualen så står det att man ska använda 13 mm borr. Jag gjorde det på förrardörren och borrade försiktigt, men det blev ett litet mikroglapp i gångjärnet trots allt.
Bytte sedan på högerdörren och använde då ett borr på 12,8 mm och putsade lite med smärgelduk innan bussningen monterades. Då blev passningen superexakt och då håller det bättre framöver. :)

Jag använde mig av ett kort borr och en lågvarvig vinkelborrmaskin /tryckluft när jag borrade. Det är ont om plats att borra annars.
av sandgren84
Tack så mycket, det var den infon som Millea beskrev nu jag var ute efter, tyckte väl det var konstigt att volvo inte skulle ha några monteringsanvisningar.
Jag har självklart tänkt att smörja upp det när jag monterar ihop det, men lite nyfiken på vad Volvos anvisning säger om det?
Då ska jag beställa ett 12,8 eller 12,9mm borr.
av dannesk
vjohnj skrev:Fråga. Den där "tape'n" runt sprintern är det nått typ vulktape eller?
Vilken tejp?
av dannesk
Det där är väl nått hempul du länkar till??
av Millea
Det är ingen Tejp. Det är glidbussningen till gångjärnet du menar.
Den är gjord av ett stålnät och lagerbrons och är därför ganska mjuk.

Därför pressas den sönder om det blir rost vid monteringsöglan den sitter i .
Resultatet blir ett gångjärn som först går tungt och sedan blir glappt så dörren hänger..

Artikel numret till Volvos originaldörrskydd […]

Missljud -22 V60 T6

Stämmer att jag inte får ladda i v&au[…]

Kollade i kabel stycket vid vänster bakdö[…]

Bakljus XC 60 -18

Det blir byte genom försäkringen av bakl[…]