Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har problem med min värmare. En webasto top5
Bilen är en V70-11 D3
I baljan där den skulle sitta som nämnts tidigare hitta jag den inte. Ser båda slangarna från värmaren komma genom plåten från värmarens placering i höger hjulhus.
Men sen går en iväg dit jag inte ser längre. Den andra vänder in mot vad jag antar är värme paketet.

Någon som kan hjälpa här?
Köpte en V70 D3 -11 med 17200 mil i april 2014. Första sommaren gick bra men när vintern kom började den ta kylarvätska. Läckaget upphörde sommaren 2015 och när vintern kom började det läcka igen men rejält. Läckaget lokaliserades till torkardiket och cirkulationspumpen(sitter under ECU:n)byttes ut plus ett antal slangar märkta "Ford". Detta hjälpte lite men till vintern 2016/2017 blev läckaget värre och EGR kylaren byttes ut till en begagnad som visade sig vara defekt. Det märktes på att det började lukta tjära i expansionskärlet och den gamla EGR kylaren monterades tillbaka. Under arbetet upptäcktes att den grova kylarslangen bakom cylinder 5 läckte rejält vid slangklämman och denna drogs åt.

Nu när kylsystemet var hyfsat tätt konstaterades att kylsystemet alltid var trycksatt, således läckte avgaser in i kylsystemet. Kylarlocket släpper ut trycket om det är större än 1,5 Bar och Åsa-Nisse lösningen blev att modifiera kylarlocket så att maxtrycket begränsades till 1,0 Bar. Så rullade det på i tre år, tills i somras då det blev "kaffepetter" i expansionskärlet vid kallstart(men blev bara motorn varm så var bilen körbar igen!).

Ohållbart läge så topplocket demonterades och läckage konstaterades mellan cylinder 2-3 och 3-4. Då det ju är frågan om ett fabrikationsfel åkte jag till min lokala Volvoverkstad för att få råd och tipps, man är ju ute på hal is när det blir sådana här fel och man behöver proffshjälp. Teknikern kollade på mitt topplock och bedömde att ny packning skulle fungera och rådde mej att kolla så att det inte fanns sprickor mellan cylinderfodren och motorblock för då var det ny motor som gällde!

Jag hittade inga sprickor visuellt så motorn återmonterades men jag litar inte på motorblocket så minsta möjliga delar köptes dvs topplockspackning, ventilkåpspackning och topplocksbultar. Nu går motorn perfekt och drar ingen kylarvätska men undrar hur länge detta består.

Ok det här blev en långrandig beskrivning men bilen har strulat i 6 år. Bilen har nu gått 25000 mil och är 10 år gammal.

Det där med Telia köper jag inte, jag ha[…]

Detta är i manöver panelen i kupen.

20% på Mekonomen Bilvård.

25% på allt i helgen.

Så jag ska först öppna samtliga l[…]