Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

JoakimBjork skrev:Tjena. Ny i detta forum men hittade liknade (antagligen) bekymmer som jag upplever.
Min V70 D4 2014 "kastar" ibland i växel.
Den "hugger" även ibland när den växlar ner, inte varje gång och jag lyckas inte få mönster i NÄR den vill hugga.
Har hört skräckexempel på lösningar men såg nu denna tråd.
Kan det vara så enkelt att "lära om" lådan?
//Jocke
Är det en AWD med 5-cyl motor samt 6-stegat Geartronic, gått hur långt? Isåfall har du dom problemen skulle jag börja med att spola/rengöra lådan/byta olja samt adaptera den (samt även verifiera att du har nya mjukvaran i den). Blir den inte bättre efter detta så är det nog vajsing med ventilpaketet som behöver renoveras.
Uppenbarligen extremt olika hur de där lådorna står sig över tid. Min är lika gammal men har gått 40000 mil. Fick omdömet "den växlar för jävla fint" av en bilmekaniker som åkte med när vi grunnade på ett konstigt ljud, som visade sig inte alls ha med växellådan att göra, utan var kompressorn som gnällde på grund av att kylmediet sakta höll på att läcka ut.
Fast jag har förstås bytt olja i den flera gånger.
dannesk skrev: ons 21 jun 2023, 17:01
JoakimBjork skrev:Tjena. Ny i detta forum men hittade liknade (antagligen) bekymmer som jag upplever.
Min V70 D4 2014 "kastar" ibland i växel.
Den "hugger" även ibland när den växlar ner, inte varje gång och jag lyckas inte få mönster i NÄR den vill hugga.
Har hört skräckexempel på lösningar men såg nu denna tråd.
Kan det vara så enkelt att "lära om" lådan?
//Jocke
Är det en AWD med 5-cyl motor samt 6-stegat Geartronic, gått hur långt? Isåfall har du dom problemen skulle jag börja med att spola/rengöra lådan/byta olja samt adaptera den (samt även verifiera att du har nya mjukvaran i den). Blir den inte bättre efter detta så är det nog vajsing med ventilpaketet som behöver renoveras.
Exakt så.
apersson850 skrev:Uppenbarligen extremt olika hur de där lådorna står sig över tid. Min är lika gammal men har gått 40000 mil. Fick omdömet "den växlar för jävla fint" av en bilmekaniker som åkte med när vi grunnade på ett konstigt ljud, som visade sig inte alls ha med växellådan att göra, utan var kompressorn som gnällde på grund av att kylmediet sakta höll på att läcka ut.
Fast jag har förstås bytt olja i den flera gånger.
ja, exrtemt olika, min har slagit el kastat i växlarna i tid och otid sedan bilen var ny, den är varken bättre el sämre efter snart 13000mil. Har kört en drös tjänstebilar på jobbet genom åren med samma låda och de har alla mer el mindre slagit, kastat i växlarna i tid och otid, finns inget mönster i det.
Byts det olja på de tjänstebilarnas växellådor någon gång?
Det finns ett tydligen känt problem med att lådorna kan växla hårt om de är väldigt varma. Jag har varit med om det vid husvagnsdragning i temperaturer runt 30°C, men inte annars.

Min hade ett påhitt med hårda nedväxlingar vid medelhårda inbromsningar i början, men det hade de kommit på anledningen till då, så det botades med ny programvara i växellådan.
nä, aldrig, jag bytte själv på min för ca 3-4år sedan, + oljan i haldexen bara för att se om det skulle bli någon skillnad vilket jag inte trodde, och det blev det inte heller.
Nu gjorde den ju inga sådana hyss som att kasta in växlar, men rent allmänt blev min växellåda mycket bättre efter första oljebytet. Växlingarna blev sådana där man knappt insett att den växlat om det inte hörts lite på motorn och synts på varvräknaren, istället för märkbara knyckar i bilen.
Så har det fortsatt. Ännu idag växlar den knappt märkbart, när oljan blivit varm. De första växlingarna är inte hårda, men märks tydligare.

Ur torpedväggen (eller brandväggen?) g&[…]

Inte idag men väl under den gångna helg[…]

Vissa rekommenderar att parkeringsbromsen ska akti[…]

Bara två viktiga detaljer om den videolä[…]