Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
apersson: Jag har berättat detta förut här på forumet men kan ta det igen. För några vintrar sedan glömde eller förträngde jag att koppla in motorvärmarkabeln i min V70 2.0F -08. Nästa morgon var det -27° C. Bilen startade som den alltid har gjort, utan problem. Jag har aldrig tankat annat än E85 i den bilen under dom 10 år som jag har kört och ägt den.
Jag har upplevt bensinbilar som inte skulle ha klarat den låga temperaturen. Låt vara att det har varit bilar av typen "gamla tveksamma vrak" som egentligen borde avvecklats på ena eller andra sättet.
Startsvårigheter i FFV är mer av kategorien "skrämselpropaganda" som skeptikerna framhöll i början på 2000-talet när vissa bränslebolag ville sälja E85. Och att det finns motorvärmare är nog ett resultat av detta. Man ville lugna bilspekulanterna och "gardera sig med både hängslen och livrem". Men så kallade motorreportrar skrev i sina tidningar och hjälpte falskryktena. Ett tag visste halva svenska bilistkåren hur dåligt det var med E85. Men bara en ytterst liten minoritet av dessa bilister hade verkligen prövat att köra på E85. En ännu mindre grupp av dom FFV-ägarna som körde på E85 upplevde problem med sina bilar. Men det fanns i dom flesta fall en lösning på problemen.
Du kanske kunde tipsa din bekant och leta upp en bilverkstad som kan fixa hans bil och startsvårigheterna.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Micce1980
De som haft problem kan ju rent krasst kört en kort sträcka dagen innan och då kan ju vilken motor som helst bli lite kinkig, läs "gräsklipparsyndromet" vilket förra bilen en V50 1.8 ej F led av.
av Rolle85
Har aldrig kört på etanol och planerar inte göra det men tack!
av dannesk
Rolle85 skrev:Har aldrig kört på etanol och planerar inte göra det men tack!
Körde min 2,5FT på E85 på sommrarna när man kunde gasa, både bättre prestanda och jämnare gång :-) Drog ca 20% mer än med B95.
Användarvisningsbild
av apersson850
Rådlös skrev:Du kanske kunde tipsa din bekant och leta upp en bilverkstad som kan fixa hans bil och startsvårigheterna.
Som sagt, det är ingen Volvo, utan en Dodge, så det har ingen relevans här. Bilen är helt ny, hade gått 170 mil när jag såg den för några veckor sedan. Det kan vara alkoholkonverteringen som gjorts för att få ner skatten, som annars är rätt hög på 3,5 ton bil med 5,7 liters Hemi V8, som är skulden. Men faktum kvarstår. Den startar som en kratta när det går under +10°C, om den körs på E85.
Så startproblem med etanol är en realitet, även om det bara drabbar vissa motorer som körs på E85.
av mikebike
apersson850 skrev:
Rådlös skrev:Du kanske kunde tipsa din bekant och leta upp en bilverkstad som kan fixa hans bil och startsvårigheterna.
Som sagt, det är ingen Volvo, utan en Dodge, så det har ingen relevans här. Bilen är helt ny, hade gått 170 mil när jag såg den för några veckor sedan. Det kan vara alkoholkonverteringen som gjorts för att få ner skatten, som annars är rätt hög på 3,5 ton bil med 5,7 liters Hemi V8, som är skulden. Men faktum kvarstår. Den startar som en kratta när det går under +10°C, om den körs på E85.
Så startproblem med etanol är en realitet, även om det bara drabbar vissa motorer som körs på E85.
Det låter ju som om den inte är konverterad alls.
av Rolle85
Värmer den oljetråget eller kylarvätskan?
av dannesk
Rolle85 skrev:Värmer den oljetråget eller kylarvätskan?
Det är slangvärmare som värmer bättre än blockvärmaren.
av Rådlös
Rolle: Man har prövat att värma oljan i tråget under tidernas gång men har i princip gått ifrån det då risken är att oljan koksar. Den bränns eller stelnar till ett grusliknande tillstånd.
Det kanske görs i specialfall att värma oljan, men knappast i personbilar.
"Vatten är den bästa värmeledaren" har jag lärt mig en gång i tiden. Därför är majoriteten av motorvärmare i bilar olika former av vattenvärmare.

Turboslangarna är undersökta under tryck[…]

Tjena, behöver lite hjälp då jag v[…]

Hmm, jag som trodde att 4749kr/år var dyrt. […]

Idag fick jag äntligen hem blocket också[…]