Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Toni88
Steffe3 skrev: sön 29 sep 2019, 19:36 Både jag och Rådlös kör med etanol året runt utan problem ^^ Sen att många gillar att skylla på etanolen när det är andra problem är en annan femma (menar inte att du gör det dock, men det finns många andra som gör).
Okej då kanske man ska prova det, nej det är sant-har hört folk säga mycket sånt om etanol.
Tydligen skulle service intervallerna ske oftare på en etanol bil, inte på min Iallafall bara en gång om året som alla mina andra bilar jag haft dom gått på bensin
av Rådlös
Det här med service är egentligen en definitionsfråga.
Service, så som man "är van vid" på alla bilar, alltså att man kollar olika punkter och funktioner på bilen efter ett uppgjort schema, skall du (en verkstad) göra var 30 000 km. Däremellan skall du byta olja och oljefilter var 15 000 km, eller minst en gång om året. Lämnar du bilen till en verkstad för dessa oljebyten så gör dom inget annat (om du inte ber om det). Oljebytena ingår också i 30 000 km-servicen. Så det blir som var annan gång. Service på "hela" bilen inklusive oljebyte ena gången och enbart olje- och filterbyte den andra gången.
Detta låter för många bilägare lite stressigt eller onödigt mycket. Men nu är det så här att Medelbilistsvensson kör 125 000 km året. Så säger han i alla fall till försäkringsbolagen när han skall teckna försäkring på sin bil. I den här körsträckan ligger det här årliga oljebytet, så det är inget märkligt med det. Och biltillverkarna i dag säger att man skall byta olja varje år i dagens bilar. Den som tycker detta låter underligt kan kolla i sin handbok. Sedan är det en annan aspekt också: En motor som har fått täta oljebyten håller generellt mycket längre än en motor som har gått på gammal motorolja.
Så skall jag berätta om vinterstart på E85. För ett antal år sedan var det kall vinter och mycket snö. Av någon nu glömd anledning glömde eller förträngde jag att ansluta motorvärmarkabeln på kvällen. Nästa morgon var det -27°C. Bilen startade som den alltid har gjort, alltså problemfritt. Jag har aldrig tankat något annat än E85 i den bilen.
Och du vet väl att alla Volvos F-modeller (E85-modeller) har fabriksmonterad elektrisk motorvärmare. Det är Volvo/Calix fabrikat och går att bygga ut med alla tillbehör, om ingen har gjort det redan.
Om någon tidigare ägare skulle ha "stulit" motorvärmarkabeln (den tillhör bilen, inte någon som tycker att den är bra att ha) så finns nya kablar att köpa. Volvo har säkert, men både Clas Ohlson och Jula bl.a har dom.
Så mitt råd är: Fortsätt på E85, det lönar sig.
Jag hade samma "fenomen" på min 2.5FT MY11, som du har på din med grädden på locket.
Jag körde mycket korta sträckor med den.
Så är allt annat normalt med motorn och kylsystem, så hade jag inte legat sömnlös över det.
Jag sålde den när den hade passerat 20000 mil.

Angående E85.
Jag körde uteslutande på E85 sommar som vinter.
Hade aldrig några startproblem när det var kallt.
Så fortsätt du tanka E85.

När jag drog husvagnen på sommaren så brukade jag byta från E85 till BF98.
För jag tyckte att bilen gick/svarade bättre på BF98 med 1.7 ton husvagn på kroken.
Men förutom det, så var det E85 i tanken.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Toni88 skrev: sön 29 sep 2019, 17:45 Nu sen två veckor tillbaka har jag inte gjort det och frugan har haft den till sitt jobb som bara är 8 km tur och retur.
Kan det vara småkörandet som gjort att det blivit "grädde" innanför oljelocket eftersom bilen inte kommer riktigt upp i arbetstemperatur?
Men lite märkligt är det. Jag har 9 km till jobbet. Bilen står ute. Jag kör aldrig motorvärmare. Jag kör aldrig bränslevärmaren. Startar bara bilen, skapar lite på framrutorna och kör iväg. Och jag har en diesel som ju tar längre tid på sig att bli varm. Ändå har jag aldrig sett minsta tecken på grädde.

Men min sambo har en besinare och kör lika korta sträckor som mig och får lite grädde i sin. Henne bil blir ju varm efter bara någon kilometer.

Ska inte dieselbilar vara känsligare än besinare för korta körmingar.
Användarvisningsbild
av Erik Å
När man bränner upp kolväten så bildas koldioxid och vatten. Kolvringarna är inte riktigt 100% täta men närapå (beror på motortyp och individ) så en liten del av avgaserna hamnar i vevhuset och där kondenserar vattenångan på kalla ytor och bildar emulsion tillsammans med motoroljan. Kör man tillräckligt länge och får upp oljetemperaturen så avdustar vattnet, sist längst ut där det är kallast..
av KalleJ
VolvoB20 skrev:
Toni88 skrev: sön 29 sep 2019, 17:45 Nu sen två veckor tillbaka har jag inte gjort det och frugan har haft den till sitt jobb som bara är 8 km tur och retur.
Kan det vara småkörandet som gjort att det blivit "grädde" innanför oljelocket eftersom bilen inte kommer riktigt upp i arbetstemperatur?
Men lite märkligt är det. Jag har 9 km till jobbet. Bilen står ute. Jag kör aldrig motorvärmare. Jag kör aldrig bränslevärmaren. Startar bara bilen, skapar lite på framrutorna och kör iväg. Och jag har en diesel som ju tar längre tid på sig att bli varm. Ändå har jag aldrig sett minsta tecken på grädde.

Men min sambo har en besinare och kör lika korta sträckor som mig och får lite grädde i sin. Henne bil blir ju varm efter bara någon kilometer.

Ska inte dieselbilar vara känsligare än besinare för korta körmingar.
Diesel har bränslevärmare, för att blir varma. Det är DPF;en som är känsligare för korta turer, inget annat som är känsligare än bensin vad jag vet.
E85 har inte riktigt lika hög förbränningstemperatur. Kan ju vara lite svårare att få bort vatten/kondens ur oljan då.
Finns ju vattenvärmare på baksidan bredvid oljekylaren på 2.5FT kanske kolla dens funktion. Eller är det den som är "motorvärmaren" ? Trodde de brukade sitta i blocket/sumpen?

Min FT 09 har grädde i oljelocket också. Och övertryck(läckage) i oljan vid hård belastning. Tillslut sköt en kylarslang så tror toppen har gått. Yay 14.000mil
Erik Å skrev: sön 29 sep 2019, 22:47 När man bränner upp kolväten så bildas koldioxid och vatten. Kolvringarna är inte riktigt 100% täta men närapå (beror på motortyp och individ) så en liten del av avgaserna hamnar i vevhuset och där kondenserar vattenångan på kalla ytor och bildar emulsion tillsammans med motoroljan. Kör man tillräckligt länge och får upp oljetemperaturen så avdustar vattnet, sist längst ut där det är kallast..
Javisst. Men min 5-cyl VEA D5a måste ju vara väldigt tät då jag vare sig får ned fukt i oljan eller har någon oljeförbrukning alls trots att jag bara kör korta sträckor på vintern utan någon form av extra värmare och det är en diesel som ju tar längre tid att bli varm.
KalleJ skrev: sön 29 sep 2019, 22:47 Diesel har bränslevärmare, för att blir varma. Det är DPF;en som är känsligare för korta turer, inget annat som är känsligare än bensin vad jag vet.
Jag använder inte bränslevärmaren normalt. DPF brukar ju ta 50-70 mil innan det behöver brännas ut så om man bara kör 1 mil om dagen behöver man ju inte ta en sväng på motorvägen mer än var annan månad för att bränna ur filtret.

Jag tycker råden att diesel inte passar för dem som kör korta sträckor på vintern är väldigt överdrivna. Jag gillar att deiselmotorn inte tar ett dugg mer bränsle på vintern (manuell låda). Det går år 0.75 l/m oavsett om jag kort-pendlar mitt i sommaren eller mitt i vintern .

Vi har ju flera bilar och både besinarna (manuell) och dieselbilarna (automat) sticker ju iväg förbrukningsmässigt rejält på vintern om man kort-pendlar.

Kan det vara så att trådskaparens V70 -09 börjar bli sliten i motorn så det smiter förbi lite mer än vanligt förbi kolvringarna bara. Inget att oro sig för, bara ut och köra en rjäl varmkörning lit edå och då för att få ur fukten.

Hur många mil har den gått?
av monza
Jag har en V70 2,5FT 2009 som jag pendlar 12+12 km varje dag.
Jag har ingen grädde under oljelocket på den. Ur det perspektivet är motorn tät.
Men olja drar den. Ur det perspektivet är motorn otät.
:-/

Mvh
av Toni88
monza skrev: tis 01 okt 2019, 16:25 Jag har en V70 2,5FT 2009 som jag pendlar 12+12 km varje dag.
Jag har ingen grädde under oljelocket på den. Ur det perspektivet är motorn tät.
Men olja drar den. Ur det perspektivet är motorn otät.
:-/

Mvh
Känner igen det där, min drar också olja men inga pölar under bilen så försvinner i förbränningen
av KalleJ
@VolvoB20,
Ehh bränslevärmaren går igång på automatiskt när du startar motorn på de flesta diselbilar när det är kallt, allt från (10+ till 0 och lägre). Inget man "använder" eller kan styra.
Och jo diesel-bilar drar också mer på vintern.

Däremot så jobbar dieselbilar med högre komp läs "tätare" så de drar generellt sett inte lika mycket olja som vissa bensinbilar gör.(beroende på motortyp)

Var ute en stund igår och valde då att[…]

Köra EX90 med släp

Lövet, intressant video om betydelsen av luft[…]

Varför ska du byta? Kvittrar eller "flad[…]

Turboslangarna är undersökta under tryck[…]