Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av borstarmicke
Servade precis min -10 2.4D på Landvetter Biltjänst, kostade samma för olja+filter+mjukvara.

Bytte kupe' filtret själv, 180:- för ett hengst kolfilter från autodoc istället för 800:- med byte.
Sparade 600:- på 30min jobb, helt ok!

Då tar de 1100:- för byte av bromsvätska vilket ger 950:- i arb.kostnad, 0.8l dot4 kostar 159:- på volvo.

Bytte o luftade båda sidor bak, men lyckades bryta av luftningsnippeln höger fram.... märkligt att de har klenare nipplar fram där oken är kraftigare...
av Rådlös
Karkkan: Du fick en offert (tolkar jag det som?) på dels byte av oljefilter och olja, där även en uppdatering ingick. Detta är väl OK, kan man säga. Men kupéfilter ingår i 240 000 km-servicen som kommer i ditt fall om något år eller två.

Bromsvätska finns det märkligt nog inte något angivet intervall på. Det står att den skall bytas i samband med byte av bromsbelägg och man hänvisar för övrigt till instruktionsboken.
Bromsbelägg och däck hör ju till det som slits beroende på hur bilen körs och används. Det följer vanligtvis inte några statistiska tabeller. Och kan t.o.m. skilja mellan fram och bak på samma bil.
Så om man säger så här, bromsbelägg byter man vid behov och då byter man vätska samtidigt.
Hur kunde Upplands Motor veta att du behöver nya bromsbelägg?

Jag har ett serviceschema här som en Exelfil. Om du skickar mig ett PM med en e-postadress kan jag försöka skicka över den. Och jag vet inte, men antar att du bör ha Exel i din dator för att kunna se det? (Ingår i Officepaketet) Schemat är utgåva 2016. Vi hoppas att det gäller fortfarande?
av karkkan
Ja jag fick en offert från båda företagen Upplands motor tog en print screen från deras dator program så antar att det är aktuellt. Men det känns lite som att dom mest byter olja filter, t-stift, luft- kupéfilter, kikar runt lite på slitdelar. allt det här kan jag göra själv, har bytt mkt grejer på S70n samt renoverat en Beach buggy.
Dock missar man stämpeln i boken, vad nu den är värd......

Tror nån har skrivit förhand i boken att bromsvätska byttes vid typ 15000mil.
av Rådlös
Nja, grejen är att vid "mellanservicen" eller "liten service" var 15,000 km skall bara oljan och oljefiltret bytas. Allt annat hör till den ordinarie servicen var 30 000 km. Och då skall man ju följa ett uppgjort schema där bl.a byte av kupéfilter ingår.
Och du befinner dig närmast vid en sådan liten oljebytarservice.
Uppdatering i styrdatorn är en lite "specialgrej". Det är ungefär som våra datorer med Windows. Om det finns uppdateringar från Miccrosoft, eller för all del t.ex Norton eller andra säkerhetsprogram, så kommer dom automatiskt när vi startar datorn. Det blir samma i bilen. När dom ansluter den så kommer uppdateringar från Volvo, om det finns några.
Det står ju inget om detta på serviceschemat, men man ansluter datorn först och främst för att veta vilken bilindivid man har framför sig. Där finns ju också alla tidigare uppgifter och eventuella felkoder, aktiva eller inaktiva. Förutsatt att bilen har servats på en Volvoverkstad.
Och det är klart att Volvo tar betalt för detta. Det gör ju Microsoft också på sina produkter. Så jag tycker inte att du skall "gå på" deras erbjudande om att byta kupéfilter och bromsvätska (om det inte finns ett klart behov?) För filtret ingår som sagt, i den kommande 240 000 km-servicen. Och bromsvätska byts i samband med byte av bromsbelägg.

Ett tillägg: Du kan själv läsa vissa av dom uppgifter om bilen om A: Du har ägt bilen under den aktuella tidsperioden som du söker. Och B: Om bilen har servats/reparerats på en auktoriserad Volvoverkstad under samma period. Gå in på Volvocars och registrera dig där som ägare till bilen, (kostar inget). Vissa uppgifter finns tillgängliga där, men långtifrån allt.
av karkkan
Så då är det egentligen bara olje och filterbyte som gäller. och då gör jag nog det själv. Mekonomen hade kampanj på oljan 500kr 4liter. kan ju serva bilen själv framöver bara jag vet vad som skall göras. Man kan väl åka inte till volvo och be dem kolla programvaran i efterhand.

Vilka tändstift rekommenderas Bosch eller NGK, Kupefilter vanligt eller kol?
av William85
Mjukvaran kan man nog ta med ro, min 2015 servades av nån anledning på Meca från ny tills jag köpte den (3år) så jag tänkte att det var bäst att lämna den på Volvoservice för att få uppdateringarna gjorda. Hade inga problem innan och inga problem efter. Men jag är såklart positiv till att få bort buggar och sådär men får man detta gjort kanske varje 3 år så borde man nog klara sig.

Gällande bromsvätskan så är det på min varje 24 månader enligt serviceschema i Vida, har dock ingen dokumentation av att varken Meca eller Volvo bytt detta så jag skulle tro det är aldrig är gjort. tänkte göra det själv vid tillfälle - kan vara bra att hålla nipplarna ”motionerade”.
av dannesk
Kupéfiltret ska bytas årligen och inte beroende på körsträckan. Det sitter väl kolfilter även i din som det gjorde i min och det tar upp fukt och luktar till slut så det ska bytas så du slipper unken lukt. Jag rengjorde även luftfiltret och luftfilterhuset till motorn årligen för där samlas det ganska mkt skräp också, mkt enkelt att utföra själv.
av karkkan
Har nu fått tag i den saknade service dokumentationen från A-skill, Om jag inte fattar fel så har dom bara toppfyllt med 2l olja, detta är ett av skälen till varför jag inte vill lämna in bilen.

Så då kan man säga att det jag bör göra är.

Byte T-stift.
Olja + filter.
Kupefilter.

Luftfilter byts nästa service. då är det multiremmen oxå så kan man lämna in bilen. Hur ser volvo på det med garantier om en service är gjord av mig, med
Bilagor
KST311.jpg
KST311.jpg (131.01 KiB) Visad 464 gånger
av karkkan
Rostskyddsgarantin, kollade på Volvocars och den gäller tom 2022. har ju en framskärm som är rostig går liksom att bryta bort skärmkanten om man vill....

Var ute en stund igår och valde då att[…]

Köra EX90 med släp

Lövet, intressant video om betydelsen av luft[…]

Varför ska du byta? Kvittrar eller "flad[…]

Turboslangarna är undersökta under tryck[…]