Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mikebike
Min nuvarande Electric Silver är väldigt mycket mer praktisk än den förra som var svart metallic.
Fast egentligen gillar jag röda bilar bäst...
av Freddy100
Om man vill absolut ha vitt färg så är det vit-pärl met som ser fint ut tycker jag. Sedan gillar jag electric silver och osmium met...de ''äter smuts''...ev beige.
Mörkare färger presenterar minsta fläck. Men allt är individuellt...tack och lov. Annars skulle vi alla välja samma färg....
Användarvisningsbild
av Stefan_KG
Vitt på en XC70 gör sig riktigt bra.
Jag tycker att det är snyggt med kontrasten mellan det vita och det svarta.

Med risk att trampa någon på tårna, så tycker jag att mörk/svart lack på en XC70 inte gör sig hälften så bra som vit.
Då dom svarta detaljerna försvinner.

Likaså tycker många att sporten ser ut som en kinetic.
Men själv så tycker jag att dom svarta detaljerna är snyggare än dom silvriga/kromet.
Framförallt på bagageluckan.

Nu kanske man är lite "partisk" för jag kör själv en vit XC70 sport my-16. :-D
Användarvisningsbild
av ER
Själv säger jag tvärt om, solid vit är den tråkigaste färgen som någonsin uppfunnits.
Skit syns direkt, klart värre än svart tom.
Vintertid omöjlig att få att ens se ren ut pga saltmissbruket.
Ser rent budget ut med vit färg och svarta olackade detaljer, inte ens sport-temat hjälper upp. Ser helt enkelt ut som en avrustad fd polisbil, alt tjänstebil för dom som haft tight budgetram och valt för dyr kärra för detta och endast basic återstår.
Svart fungerar ju perfekt med olackade detaljer som naturligt smälter ihop med färgen på ett helt annat sätt, visst den blir skitig men inte som vit blir efter 5 minuter och vit bil fungerar inte flertonsfärg på fälgar lika bra som svart eller annan färg, Bara tråkiga svarta fälgar fungerar bra på vit bil, men är fälgen som så ofta numer designad för just flerton så upplevs just annat som hafsverk och budgetkopia.
Är som ovanstående partisk då jag haft vit bil(aldrig mer) men har svart som det kan bli flera av.
av mortimer
Tackar alla för svaren ni alla gett. Blev lite som jag misstänkte, lika många olika åsikter för som emot vilket e helt naturligt. Det blir ingen vit bil för min del
Användarvisningsbild
av Erik Å
StefanN skrev: ons 18 sep 2019, 17:34 Alla köper mörk inredning för att skiten inte ska synas, sen vill man ha ljus utsida för att skiten inte ska synas.
Det finns två sorters smuts: den ljusa sorten som dras till mörka föremål, och den mörka som dras till ljusa.
Ordspråk hittat på nätet..
av William85
Erik Å skrev: tor 19 sep 2019, 21:14
StefanN skrev: ons 18 sep 2019, 17:34 Alla köper mörk inredning för att skiten inte ska synas, sen vill man ha ljus utsida för att skiten inte ska synas.
Det finns två sorters smuts: den ljusa sorten som dras till mörka föremål, och den mörka som dras till ljusa.
Ordspråk hittat på nätet..
Haha ja det är väl så :-D

Själv tycker jag alla färger gör sig bra bara man håller bilen fräsch, en vaxad och polerad bil ”lyser” igenom ett lager smuts tycker jag. :-)
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag anser att bilar ska ha färg på utsidan och vara ljusa på insidan.
Så jag har Twilight Bronze (säljarspråk för bajsbrun) på utsidan och Blond på insidan.
Användarvisningsbild
av Stefan_KG
Jag tycker att dom svarta plastdetaljerna ska synas, och inte smälta in / försvinna som dom gärna gör i svart lack.

Men det känns som om man kan diskutera detta hur länge som helst.
Alla tycker vi olika, och det är tur att man kan välja en färg på sin bil som man själv tycker om.

Och alla bilar blir lika skitiga, har man en vit bil så får man tvätta oftare.
Är man "bekväm" av sig så tar man en silvrig bil.

Själv så blev man ifrågasatt av grannen när jag tvättade bilen 2:a gången på 3 dagar.
Han vart lite nyfiken på min mentala hälsa. :-D
Men det får man bjuda på.
Användarvisningsbild
av js1
Körde solid svart i många år. Den var snygg en halvtimme i skenet av en gatlykta en sen novemberkväll efter att man tvättat den. Det sägs att det finns två kategorier människor som väljer svart bil, det är putsbögar och idioter. Kör idag solid vit. Ångrar det inte en sekund.

Var ute en stund igår och valde då att[…]

Köra EX90 med släp

Lövet, intressant video om betydelsen av luft[…]

Varför ska du byta? Kvittrar eller "flad[…]

Turboslangarna är undersökta under tryck[…]