- fre 13 sep 2019, 07:52
Som flera har sagt här, 2.0F-motorn är ingen tävlingsmotor. Men den fungerar om man ändå skall köra "som folk". Den har 147 hkr om du kör på E85, men bara 145 hkr om du kör på bensin. Detta enligt Trafikverkets regler och åsikter. Vridmomentet är 190 Nm. Man har kompenserat detta lite grand genom utväxlingen. Vid 100 km/tim varvar motorn 3000 varv /min på femmans växel. Årgång -08 hade bara manuell låda. Möjlighet till automat kom på senare modeller. Jag har ingen erfarenhet av automat så jag vet inte hur varvförhållandet/hastighet blir där.
Service och oljebyte är en språkfråga. Service, där man går igenom bilens utrustning som vilken annan bil som helst, styrning, bromsar, lampor plus olje- och filterbyte m.m är var 2000 mil. Enbart olje- och filterbyte sker var 1000 mil, men det ingår alltså i servicen också. Men det finns numera en annan föreskrift om oljebyte och det gäller dom flesta bilar oavsett motortyp eller bränsletyp. Man skall byta olja minst en gång om året. Detta står i instruktionsböckerna, (men många förbiser det.) I detta årliga oljebytet ligger ju det tusenmila oljebytet, så det är inget märkvärdigt med det.
Det här med höga varv i motorvägsfart, visst hörs det något, men jag störs mera av däck och vägbrus. Speciellt från dålig och sliten asfalt. Det kan lätt "överrösta" motorljudet. Jag har ändå alltid kört på Michelin Energy, men i detta fallet hjälpte det inte.
Kamkedja i stället för kamrem. Om man tänker så är det väl närmast en fördel. Det finns inget angivet service- eller bytesintervall för en kamkedja. Det kan man tolka som den byter man vid behov eventuellt långt fram i en avlägsen framtid. Däremot skall man vara uppmärksam på multiremmen. Den har ingen angiven körsträcka. Bara en max tillåten livslängd, 10 år. Skall alltså bytas innan den blir så gammal. Tändstift, om man har originalsorten, har en körsträcka på 12 000 mil. Gasspjället kan behöva tvättas vid 6 - 8000 mil om ingen har gjort det? Det ingår inte i serviceschemat. Men det sitter lätt till, så det är enkelt att kolla. Övriga kända fel, låskistor och AC, huvlås med larmkontakt gäller väl samtliga Volvomodeller. Så det är inget specifikt för 2.0 F-modellerna. En annan fördel med 2.0 F är lägre skatt.
Ett litet varningens finger skall jag tillägga: Om man avser att dra husvagn eller andra tunga släp mycket och ofta, skall man välja en annan starkare modell. Något lass med en släpkärra då och då är inga problem, men om det blir ofta så ökar bränslekontot märkbart.
Och som avslutning: Det är inget märkvärdigt, konstigt eller främmande att köra på E85! Har man bara gjort den viktiga adapteringen (lätt att utföra men jätteviktigt) så är det som att köra och äga vilken bil som helst.
Alltså ingen skillnad.