Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej. Jag är ny på forumet, reggade mig för att fråga en sak.

Vi har exakt samma symtom som du, bilen felsökt på verkstad och fick en ny soppapump för 10000. Frid och fröjd några starter men nu är problemet tillbaka.
Kan det vara så enkelt som dålig kontakt vid pumpen fortfarande?

Kruxet är att verkstan är 45 mil bort.
Den gick igång med startkablar igår men inte imorse. Åkte och köpte nytt batteri, men det gjorde ingen skillnad.

Ser det likadant ut på V70 som i videon ovanför? Lätt att komma åt med hjälp av plåtsax?
Ingen plåtsax. Du förstör bilen helt. Plocka ner tanken, tar ca max en timme första gången. Kolla med Multimeter så du har ström fram till anslutningen under baksätet. När allt är frid och fröjd så långt är nästa anslutning på tanken. När du trycker på knappen ska du få 12v lite snabbt så att den pumpar bränsletryck.
Plockade ner tanken. Hade bara domkraftshöjd och halvfull tank. Så fick skön dusch samtidigt under bilen :-( Men det är anslutningarna till pumpen som du behöver lossa och slipa med lite slippapper och lite elspray/rengöring. I mitt fall iallafall, men verkar vara vanligt fel. Ganska utsatt position på en viktig elanslutning tyvärr. Bränslefilter på dessa bilar är ju endast en liten filterpåse nere i tanken på pumpen, oftast 0 problem men man rengör ju den ändå när tanken är nere.
Tack för snabba svar, låter ändå jobbigt att ta ner tanken, den är nästan full. Som sagt något som verkstaden redan gjort och bytt pump, borde inte vara fel på pumpens anslutning då.
Mekonomenansluten verkstad, så ska höra om det går att lämna bilen på annan ort.
Sitter pumpen på höger sida? Finns ju ett hål på vänster sida där elanslutningarna går ner där jag rotat lite utan resultat.
Har du hjälp så ta ut säkringen till bränslepumpen, under handskfacket. Sätt på tändningsläge ll, lyssna ordentligt med örat mot chassit eller i tanklocks öppningen medans någon sätter i säkringen.
Idag provade jag igen, batteriet stått på laddning hela natten. Vid tändning på, höll in startknappen en stund utan att trampa ner kopplingen, hörde jag soppapumpen en kort stund. Bilen startade men dog direkt. Sedan lika död igen, starmotorn bara går utan minsta ljud från bränslepump.
Det är nästan full tank med bensin, gick 7 mil direkt efter tankning och ca 7 mil efter vi fick igång den med kablar så borde inte vara adapteringen som strular.
Man skall byta ut kontaktstycket när man byter pumpen på dessa bilar. Orsaken till att pumpen inte går är att det blir bränt både på hanen på pumpen och honan i kontaktstycket. Nu krävs troligtvis byte utav pump igen för att säkerställa god kontakt. Det vet din volvo verkstad om...
Ecm 4438 och ECM 6710 (P1412).

Jag brukade alltid limma packningen på EGR-v[…]

..Sedan slirade den lite inne i stan på en[…]

Värmare XC60 22-

Jag förstår nog inte, trots att ha surr[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]