- mån 26 aug 2019, 22:09
Lustigt, jag har minst 10 gånger så mycket verktyg utspridda när jag håller på
Jo, innan du sätter tillbaka oket, lägg i en (hyvlad) träkloss i oket, lägg på tryckluft på anslutningsnippeln så att klossen kläms fast. Ta sen bort tryckluften och kontrollera att klossen trillar ur av egen kraft. Gör den inte det så "backar" kolven inte tillräckligt och du kommer att få problem med anliggande broms. Man ska faktiskt kunna se med blotta ögat att kolven backar märkbart, det kanske handlar om 0.2 - 0.5mm. Jag har inte mätt
Om kolven glider för lätt på o-ringen så kommer inte o-ringen att orka dra tillbaka kolven, det måste faktiskt vara ganska rejäl friktion mellan kolv och o-ring för att det ska fungera. Klosstestet kan man även göra om man köper nya ok. Det gjorde jag i dag, BT-oket jag köpte får med stor tvekan godkänt, funderar allvarligt på att lämna tillbaka det 
Jo, innan du sätter tillbaka oket, lägg i en (hyvlad) träkloss i oket, lägg på tryckluft på anslutningsnippeln så att klossen kläms fast. Ta sen bort tryckluften och kontrollera att klossen trillar ur av egen kraft. Gör den inte det så "backar" kolven inte tillräckligt och du kommer att få problem med anliggande broms. Man ska faktiskt kunna se med blotta ögat att kolven backar märkbart, det kanske handlar om 0.2 - 0.5mm. Jag har inte mätt
V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. 66450 mil, klarar den inte 100k blir jag grymt besviken. What could possibly go wrong? Den är ju knappt inkörd 
Borde byta packning på oljepumpen. Kanske blir besök på Volvoverkstad, många år sen sist
Borde byta packning på oljepumpen. Kanske blir besök på Volvoverkstad, många år sen sist
- By Ingenjören