Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
Lustigt, jag har minst 10 gånger så mycket verktyg utspridda när jag håller på :-D
Jo, innan du sätter tillbaka oket, lägg i en (hyvlad) träkloss i oket, lägg på tryckluft på anslutningsnippeln så att klossen kläms fast. Ta sen bort tryckluften och kontrollera att klossen trillar ur av egen kraft. Gör den inte det så "backar" kolven inte tillräckligt och du kommer att få problem med anliggande broms. Man ska faktiskt kunna se med blotta ögat att kolven backar märkbart, det kanske handlar om 0.2 - 0.5mm. Jag har inte mätt :-) Om kolven glider för lätt på o-ringen så kommer inte o-ringen att orka dra tillbaka kolven, det måste faktiskt vara ganska rejäl friktion mellan kolv och o-ring för att det ska fungera. Klosstestet kan man även göra om man köper nya ok. Det gjorde jag i dag, BT-oket jag köpte får med stor tvekan godkänt, funderar allvarligt på att lämna tillbaka det :bored:
av Volvo70ii
Tror inte att det är problem med kolven längre eftersom att det hår fritt när man har använt färdbromsen men att det det hakar upp sig lite efter att man har använt p-bromsen.
Så jag hoppas att det är beläggen som sätter sig och att det går att lösa genom att köpa nya glidbleck och dit med fett.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Men.. är du säker på att det inte är handbromsbackarna som kärvar och ligger på då?
Försvinner all anliggande broms när du trycker tillbaka bromsbeläggen eller ligger friktionen kvar?
Användarvisningsbild
av Steffe3
Erik Å skrev:Men.. är du säker på att det inte är handbromsbackarna som kärvar och ligger på då?
Försvinner all anliggande broms när du trycker tillbaka bromsbeläggen eller ligger friktionen kvar?
Bilen använder ordinarie belägg vid användning av p-bromsen, inga separata.
av Tompan60
Fila lite lätt bort en gnutta metall ur hållare innan du smörjer o monterar på blecken.

Bara lite rost under blecken gör att det klämmer och lättare blir anliggande bromsar.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Steffe3 skrev: fre 30 aug 2019, 23:48 Bilen använder ordinarie belägg vid användning av p-bromsen, inga separata.
Aha okej, jag lever kvar med musei-versionen :-D

Var ute en stund igår och valde då att[…]

Köra EX90 med släp

Lövet, intressant video om betydelsen av luft[…]

Varför ska du byta? Kvittrar eller "flad[…]

Turboslangarna är undersökta under tryck[…]