Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Jag har precis köpt en V60 med femcylindrig tvåliters diesel, den tycker jag är en bra kompromiss vad det gäller driftsäkerhet, låg förbrukning och ett säkert kort för att slippa den nya motorgenerationens barnsjukdomar.

Den finns i D4 (163hk) från 2013 upp till halva 2014, samt i D3 2013 till och med 2015.
Användarvisningsbild
av Nebu
Jag var i din sits i vintras.
Jag landade i att jag ville ha en 1,6D Drive.
Att den skulle vara årsmodell 2012 då det som en facelift och ett par uppdateringar i motorstyrningen till just denna motor (fem extra hästar) som andra ägare säger gör mycket för körbarheten i stad.
Sedan jag skaffade den har jag tagit godare tid på mig att köra till och från jobbet.
V70 är en riktigt bekväm landsvägskryssare.
Dock vill bilens instrumentering att jag växlar upp tidigare än jag själv tycker är bekvämt (tror TeknikensVärld också påpekade detta) indikerar med en pil i instrumenteringen.
Snålkörd förbrukning på 0,55 blandad
0,50 landsväg 90km/h
0,70 i 120 km/h Halmstad - Göterborg med farthållare.
Allt enligt färddatorn.

Mät vid pumpen och snålkörd 0,48 l/mil

Att kontrollera vid köp är:
Rost takkanten ovan vindrutan (jag hade rost där)
Dörrar låser och låser upp med fjärrnyckel (min högra bakdörr låser ej)
Elhiss, elspegel fungerar i förardörr (elfel i mitt kontaktstycket mellan dörr och bil)

Lycka till!
Användarvisningsbild
av apersson850
Intressant. Vad var anledningen till att du ville ha den motorn?

Att jag är intresserad är för att som jag ser det är de enda användbara motorerna 3,2, T6 och D5 när det gäller V70 från 2012.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
??? Användbara ??? Alla V70 oavsett motoralternativ är väldigt användbara bilar.

Alla har inte behov av att accelerera som galningar.
av William85
D2 an är nog duglig som dragbil för oss vanliga dödliga som använder dragkroken till cykeltransport och nåt släplass till återvinningen eller från brädgården. En styrpulpetare brukar inte väga så mycket, har tidigare sjösatt en Yamarin 5400 med en F100 med min gamla Saab 900. Var aldrig nåt bekymmer trots grusramp.
av MickeO
Vår MY2015 V70 D4 AWD aut (gamla raka 5:an) drar också (enligt färddatorn) 0.50-0.52 på landsväg om man håller 90. Finns alltså ingen anledning att välja en "liten" motor för den sakens skull. Saknar en överväxel i gamla 6-petade automaten, känns som att den är för lågt växlad, skulle orka med högre utväxling utan problem.
av berrabus
MickeO skrev:Vår MY2015 V70 D4 AWD aut (gamla raka 5:an) drar också (enligt färddatorn) 0.50-0.52 på landsväg om man håller 90. Finns alltså ingen anledning att välja en "liten" motor för den sakens skull. Saknar en överväxel i gamla 6-petade automaten, känns som att den är för lågt växlad, skulle orka med högre utväxling utan problem.
Fast det säger ju inte så mkt vad den drar enligt färddatorn.
Vore intressant att höra dina uppmätta värden vid blandad körning. Där skiljer det nog en del.
av MickeO
berrabus skrev:
MickeO skrev:Vår MY2015 V70 D4 AWD aut (gamla raka 5:an) drar också (enligt färddatorn) 0.50-0.52 på landsväg om man håller 90. Finns alltså ingen anledning att välja en "liten" motor för den sakens skull. Saknar en överväxel i gamla 6-petade automaten, känns som att den är för lågt växlad, skulle orka med högre utväxling utan problem.
Fast det säger ju inte så mkt vad den drar enligt färddatorn.
Vore intressant att höra dina uppmätta värden vid blandad körning. Där skiljer det nog en del.
Såvitt jag förstår stämmer färddatorn hyfsat. Har varken orkat eller ansett mig ha anledning att kontrollmäta.

Visst, vid blandad körning ökar såklart förbrukningen ganska markant (tung bil). Nu fattade jag det som att någon som skulle pendla landsväg valt en liten motor pga förbrukningen men min uppfattning är att starkare motorer å andra sidan sällan drar mer på landsväg, där är det nog snarare rullmotstånd och luftmotstånd som gör skillnad. Tejpa karosskarvarna ;-)

Var ute en stund igår och valde då att[…]

Köra EX90 med släp

Lövet, intressant video om betydelsen av luft[…]

Varför ska du byta? Kvittrar eller "flad[…]

Turboslangarna är undersökta under tryck[…]