- ons 10 apr 2019, 13:54
Sen när skivor byts är det otroligt viktigt att det är metallrent mellan nav och insidan av bromsskivan
Moderator: Moderatorer
VolvoB20 skrev: ↑ons 10 apr 2019, 09:17 Innan du slänger ut pengar på byte av ok. Fundera ett varv till. Jag har aldrig behövt byta ok trots jag haft bilar som varit +30 år gamla.Utav ren nyfikenhet, vad smörjer du bromsoket/kolven med?
1. Kärvar verkligen oken så mycket att du hettar upp skivorna till den milda grad att det slår sig. Skivor klarar att bli rödglödgade utan att slå sig om de inte har inbyggda fel (har haft skivor som varit både röda och gut/vit glödande och som inte vibrerade efter de svalnat igen). Dessutom känner ju du att de är svinvarma om du går ut ock kollar efter när du kört en bit.
2. Om de nu trots allt skulle kärva så hjälper det ju att bara göra rent o smörja glidpinnarna och motionera kolven lite med olja och pumpa ut/pressa tillbaka den några ggr. Har aldrig i hela mitt liv sett ett ok som inte blir bra efter det. Skulle väl vara någon bil där man lyckats få gravrost på kolvarna då, men hur grot man ska vanvårda för att få det fattar jag inte.
PS. Det finns en annan långsökt källa till skivor som slår sig. Det är när man byter däck på däckfirma och de drar fast med mutterdragare på tok för hårt så hela hjulcentrum flexar och skivorna med tiden slår sig av spänningen DS
apersson850 skrev: ↑ons 10 apr 2019, 11:36 Vatten i bromsvätskan kan leda till rost inuti oken.Ska ju mycket till om trådskaparens bil redan vid 5 år ålder har så mycket vatten i bromsoljan att oken har rostat upp helt och hållet inifrån.
Hej! Jag har en USA-importerad XC90 T8 (2016) och […]
Fick förnyelse igår på Volvia, ki[…]
Älskar berättelser med lyckliga slut! Ta[…]