Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av berrabus
Tompan60 skrev:Lovar att bubblan inte gjorde 120

den första Typ 1 hade hela 25 HK. Den sista på linan hade 50 HK.
Om du läser mitt inlägg igen så ser du att jag skrev "ca" och sedan kan du dra egna slutsatser från bla https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt ... p?p=590342

Att du kommenterar just 120 km/h och inte själva essensen i min fråga tyder ju på att du iallafall fattade poängen.
av Leopold
Nu har jag ingen diesel utan en s80 2.5t -07, 200 hkr 300 Nm i original. Körde en motoroptimering förra året till 258 hkr och 394 Nm.

Våra hastighetsgränser i Sverige är ju oförändrade och jag kör inte fortare nu än innan. Skillnaden ligger i att jag har en mycket rappare respons i lägen där jag behöver komma förbi snabbt och säkert.

Bränsleförbrukningen blandad körning gick ner en smula via motoroptimeringen och ser inga som helst tecken på ökat slitage på motorn el dylikt. En bra mycket roligare bil blev det kort sagt.

Mina intryck gäller givetvis enbart för min bil.
___
PS. Hastighetsspärren ändrades till 250 km/h via motoroptimeringen men jag har inte kollat maxhastighet, rätt ointressant.
av Leopold
Josseman skrev:Dpf delete och egr delete o så ommappning. Går riktigt bra!
Kör det på min 08:a XC70 D5 med 23000 mil
Hur gör du inför besikningen när du kopplat bort centrala avgasreningsfunktioner?
av Josseman
Ingenting.
Finns inga felkoder på borttagna funktioner i ecu’n.
Tog ner dpfen, kapade upp den på ovansidan och slog sönder bikupan o svetsa igen. Slipade även ner svetsen.
Syns inget underifrån och ovanifrån kommer dem ju inte åt.
Monterade även en rostfriplåt imellan egr ventilen och kyllimpan bara för att men det går inte att se då luftburken är ivägen.

Frågade då jag var o besiktade o sa att en kompis funderade på o göra dem saker jag hade gjort och ifall dem kunde upptäcka detta. Fick som svar att OM dem misstänker nåt så gör dem avgasmätning osv. Men finns ju inga tecken på att nåt är gjort :-D
av pontusekelund1
apersson850 skrev:En 2008 med D5, vad var det då? 185 hk?
YesBild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av pontusekelund1
Härligt då blir de chipp, har också funderat på dpf delete det filtret är ju inget mer än problem

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Josseman
Min bil rullar ungefär 70 mil i veckan, (bor i norrland) så märkte jag att förut kom ja ungefär 60-65 mil på en tank. Nu kommer jag 70-75 mil. Så man tjänar igen pengarna ifrån en optimering om man kör mycket, plus att motorn mår bättre
av Cox
Du måste ha något alvarigt fel på din spis, själv kommer jag ledig och lätt 90~97 mil på en tank D5 med polestar och blyfot
Användarvisningsbild
av apersson850
Tompan60 skrev:Fritt land... Alla gör som dom vill.... med sin bil...
Nej, så är det inte, eftersom det finns en del lagar som stipulerar hur en bil ska vara funtad.
När det gäller förbrukning så kommer jag 100 mil på en tank med min D5 Polestar. Då ingår en del släpdragning.
Partikelfiltret har jag inga problem med alls. Fast det kanske jag får med tiden. Än så länge har jag bara kört 27500 mil, på åtta år, så jag vet inte vad som händer sedan. Däremot vet jag att det fångar en del skit, som annars kommer ut i den luft som vi alla ska leva i. Även vi som inte förstört våra egna filter.

Hej! Jag har en USA-importerad XC90 T8 (2016) och […]

Fick förnyelse igår på Volvia, ki[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Fortfarande fram till de årsmodeller som bli[…]

Älskar berättelser med lyckliga slut! Ta[…]