Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Micce1980 skrev: tor 28 nov 2019, 07:40
adatgg skrev:Har ett delbart drag Brink BMA. till en v40 Har fått ombesiktning pga av att när draget monteras så hoppar vredet upp som det skall till grönt men 1mm av det röda syns , det är ett litet glapp och det får det tydligen inte vara. Allt i övrigt är ok Det sitter fast och man måste trycka in vredet för att låsa upp, Har haft isär vredet och tycker att jag monterat det rätt, men fjädern pressar inte upp vredet fullt till grönt efter monteringen.
Såg att ngn talade om sprint också i vredet men jag såg ingen sprint när jag tog isär det. Har kollat på sprängskissen i detta forum och kan inte avgöra om det är inritat ngn sprint. Ngn som vet eller har tips om hur jag skall få fjädern att sprätta till tillräckligt.
Tommy
Nu har jag thuledraget men när bilen köptes hade den samma problem, en liten strimma rött syntes. Det räckte med att rengöra fästet som draget ska in i på dess insida med stålborste och fil. Kanske kan det vara så att ditt med sitter men inte heller till 100% ?
Har kratsat med stålborste och kniv men det hjälpte inte, problemet sitter i vredet .
Tommy
adatgg skrev: tor 28 nov 2019, 12:39 Ok, skall göra ännu ett nytt försök ,men det är svårt att få inre delen av fjädern att fästa (den del som ligger mot draget) i facket där den skall vara eftersom man inte kommer åt när man sätter på locket. Jag har aldrig lyckats fästa den inre delen först och den i locket sedan utan har varit tvungen att fästa den i locket först för att sätta tillbaka locket. hur lyckades du fästa fjädern i locket sist?
Tommy
Det var i det momentet det underlättade att vara två, placera fjädern i "locket" sedan som man spänner fjädern så pillar den andra in den i rätt läge.
Tack för tipsen men efter åtskilliga misslyckade försök (och ännu mera eder) lyckades vi aldrig få den bättre och gav upp. Skickad till leverantören för reparation via Autoexperten.
Tommy
Hej! Jag har plockat isär och ihop denna typ av dragkrok och har efter ett antal timmars pyssel full koll på hur allt skall vara för att det skall funka felfritt. PM:a mig om det är någon i framtiden som behöver tips :-)
Jag har problem med en dragkrok som demonterat sig själv, typiskt nog inför besiktningspersonal.. sprinten hade av oklar anledning gått mitt itu. Har monterat ny sprint men fick ändå underkänt pga att fjädern fattades. Är det någon vänlig och kunnig själ som kan ge en hint om vilken dimension som fjädern kan tänkas ha och var jag kan köpa den? Det är ett bosal drag, det verkar dock vara liknade mekanik i dragen som beskrivs i tråden. Så tacksam för tips…
Sarben skrev:Jag har problem med en dragkrok som demonterat sig själv, typiskt nog inför besiktningspersonal.. sprinten hade av oklar anledning gått mitt itu. Har monterat ny sprint men fick ändå underkänt pga att fjädern fattades. Är det någon vänlig och kunnig själ som kan ge en hint om vilken dimension som fjädern kan tänkas ha och var jag kan köpa den? Det är ett bosal drag, det verkar dock vara liknade mekanik i dragen som beskrivs i tråden. Så tacksam för tips…
Vad har du för krok, är det ett original samt bilmodell och årsmodell kan kanske hjälpa. Vet ej om det finns olika men letar inte gärna utan att veta :)

Det sitter gumminstopp som ska ta emot/justera bak[…]

Har fått ungefärliga prisuppgifter nu[…]

HVO 100 för dyrt?

Tankade just upp sonens och min Mercedes 190d 2.5 […]

TS har ju kört ett år,radera och spar c[…]