Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pincam
Hej igen, säg den glädje som varar, min alternativa verkstad ringde precis och sa att tyvärr så spikar bilen trots bytt spridare och de tänker byta resterande 3 spridarna också vars värden var uppåt väggarna så kanske att Bilia hade rätt i slutändan. Jag frågade då om vad han trodde var orsaken och han sa utan att tveka: Dagens diesel är så dålig så det sliter på spridarna. :mad:
Hoppas nu att bilf-n håller några år till så man kan köpa sig en begagnad elbil så småningom. :-)
Men en positiv sak är att priset på nya spridarna är ca 3300 ink moms istället för 4400 på Bilia. Har inte sett slutnotan ännu men återkommer om det.
av pincam
En sak som stör mig lite är att jag för någon månad sedan var tvungen att tanka på Shell vilket jag aldrig gör i vanliga fall, reagerade då på att deras citydiesel innehåller RME och HVO tillsatser och jag tänkte då, undra om detta är bra för motorn verkligen. En månader senare så händer detta med spridarna, tillfällighet eller inte, men man blir ju fundersam... :-/
av pincam
DieselDizze skrev: ons 06 feb 2019, 22:33 Exakt samma sak har hänt mig för ca ett år sedan. Min V70 Drive 2012 hade dock då bara gått ca 7500 mil. Hände på E4 blev tvungen att bärga till Bilbolaget i Gävle. Fick pris på 25 000 kr för byte alla spridare, jag hade dock maskinskadeförsäkring hos Volvia och de ordnade "begagnade" spridare från Volvo så det landade på 16 000 kr tror jag. Jag var också mycket frågande till hur alla 4 spridare kan haverera samtidigt och vid 7500 mil och fick svaret att jag kan ha haft otur med bränsle, dock borde väl bränslefiltren blivit igensatta då kan man tycka? Som sagt gick det på maskinskadeförsäkringen så jag hade inte så stor anledning att frågasätta. Jag hade kört ca 20 mil någon dag innan och kanske 10 mil innan det plötsligt hände utan förvarning.
Tjena DieselDizze, Har du kvar bilen? Har den gått som den skall efter reparation? Är lite nyfiken om man skall flippa iväg bilen efter reparation eller behålla den... :ninja:
//Pincam
Användarvisningsbild
av fjohan82
pincam skrev: tor 07 feb 2019, 11:00 Hej igen, säg den glädje som varar, min alternativa verkstad ringde precis och sa att tyvärr så spikar bilen trots bytt spridare och de tänker byta resterande 3 spridarna också vars värden var uppåt väggarna så kanske att Bilia hade rätt i slutändan. Jag frågade då om vad han trodde var orsaken och han sa utan att tveka: Dagens diesel är så dålig så det sliter på spridarna. :mad:
Hoppas nu att bilf-n håller några år till så man kan köpa sig en begagnad elbil så småningom. :-)
Men en positiv sak är att priset på nya spridarna är ca 3300 ink moms istället för 4400 på Bilia. Har inte sett slutnotan ännu men återkommer om det.
Ja, en sak är säker och det är att min bil går "sämst" på den svenska dieseln.
Ju längre österut och bort från Sverige man kommer desto fetare är soppan vilket jag upplever gör att bilen går bättre och drar mindre.
Användarvisningsbild
av SvenB
@pincam, Började skriva ett svar till dig i går, men ville inte vara negativ. Precis detta hände mig sommaren 2017 med min V 50 D2. Men då släppte de ut mig efter att bytt en spridare. Bilen gick inte okej, så de tog in den och bytte ytterligare en. Då gick bilen ännu sämre. Först efter de bytt de återstående två, på verkstadens (Skobes) bekostnad, gick bilen bra.
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
av pincam
SvenB skrev: tor 07 feb 2019, 15:55 @pincam, Började skriva ett svar till dig i går, men ville inte vara negativ. Precis detta hände mig sommaren 2017 med min V 50 D2. Men då släppte de ut mig efter att bytt en spridare. Bilen gick inte okej, så de tog in den och bytte ytterligare en. Då gick bilen ännu sämre. Först efter de bytt de återstående 2, på verkstadens (Skobes) bekostnad gick bilen bra.
Hej SvenB,
Ok intressant att höra att man inte är ensam i världen om detta problem... En fråga, sålde du bilen efteråt i panik eller gick den bra efter detta? Hur länge efter i så fall?
/Pincam
Användarvisningsbild
av SvenB
@pincam, Ja det gjorde jag. Det gick till så här. När de bytt spridare nummer två, så garanterade de att bilen skulle gå bra. Det märkte jag ju direkt att så inte var fallet. Men det sa jag till försäljaren på Skobes, som efter att han konsulterat verkstaden, gav mig ett mycket bra mellanpris i inbyte mot den V40 jag har nu. Men efter det de bytt de två återstående spridarna har bilen gått helt perfekt för den som köpte den. Så grips inte av panik. Jag tog strulet som förevändning att byta bil bara. Att jag dessutom slapp betala för att byta spridare tre och fyra, var bara en bonus :-)
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
av pincam
SvenB skrev:@pincam, Ja det gjorde jag. Det gick till så här. När de bytt spridare nummer två, så garanterade de att bilen skulle gå bra. Så det sa jag till försäljaren på Skobes som gav mig ett mycket bra mellanpris i inbyte mot den V40 jag har nu. Men efter det de bytt de två återstående spridarna har bilen gått helt perfekt för den som köpte den. Så grips inte av panik. Jag tog strulet som förevändning att byta bil bara. Att jag dessutom slapp betala för att byta spridare tre och fyra, var bara en bonus :-)
Tack för bra svar! Lycka till med V40'n! :-)
av halvgute57
Nu jobbar jag inte på Bilia men på en annan Volvo åf,självklart har biliamecken inte felsökt som man ska göra.
Men att dra alla märkesverkstäder över en kam o säga att vi är fuskare,inte kunniga och oss ska man akta sig för är fan inte OK hälsar en erfaren volvomek som är ilsk nu... :devil:
av Kimmen90
Om det är okej så kapar jag tråden och hoppar till en fråga om bränsle. Vilket bränsle är säkrast att köra på för att undvika detta. Jag har kört enbart på CK diesel i 3 år, är det så bra som de säger eller bör jag byta.
Bakre länkarmsbussning

Såg på Youtube att det finns "f&o[…]

Volvo car UX

Tänkte det också. Tack för lä[…]

Elpriset

Något liknande detta att fästa i husgav[…]

webasto doserpump v70n 07

Går bra med 12V