MartinS skrev: ↑tor 24 jan 2019, 07:40
VolvoB20 skrev:Är det kallt måste man köra bortåt en mil innan lådan är varm nog för att datorn ska avsluta "uppvärmningsläget" och börja använda LOCK-UPen så bräsnleförbrukningen kommer ned på en normal nivå.
Jag som bara har en mil till jobbet får helt sjuka förbrukningssiffor när jag pendlar med automat.
Jag har numera också ganska exakt en mil till jobbet som jag kör med XC60'n till. Vad får du för förbrukning vid din körning och vad har du för bil nu för tiden?
Ren pendling 9 km i vinterkyla utan motorvärmare/kupevärmare mätt vid pump, kallstart varje dag och försöker köra likadant varje dag
XC70 D5 Polestar manuell 0.74
BMW 535 xD Aut 0.9
XC70 D5 Automat 1.1
BMW 530 Bensin Manuell 1.2
BMW V8 Automat Bensin manuell 1.3
Det är bara på vintern det sticker iväg med automater eller bensin. På sommaren är skillnaden minimal mellan bilarna. Det jag gillar med den manuella dieseln är att det är identisk förbrukning (vid pump) oavsett om det är varm högsommar eller smällkall vinter.
En dieselmotor med DSG/Powershift automat borde ju också ha identisk förbrukning året om då den inte har en konverter och en massa kall olja som ska pumpas runt, men det har jag inte haft någon ännu.
Sen har jag sett att de har börjat dyka upp "ekonomi-trim-mjukvaror" till flera automatlådor som använder lock-up redan från start så man slipper ökad förbrukning på vintern. Om det skulle vara skadligt för motor/låda har jag ingen aning om.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.