Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det blev en hel del utvikningar på den här tråden. Att jag skulle betecknas som slö var dock lite mer än jag väntade mig. Det är väl upp till mig att göra hur jag vill med att läsa instruktionsböcker eller ej och jag har inte varken gnällt eller klandrat nån annan för den saken. Om jag sen ställer en fråga här som en del tycker är onödig och tycker jag borde läsa böcker istf lägga tid vara på ett forum, om det är jobbigt för er låt bli att svara då. Hur svårt kan det vara. Respektera andra människor och låt dem göra sina val på samma sätt som ni tillåts göra era egna val.
Jag uppskattar de som gjort inlägg för att hjälpa mig med svar på frågan och jag uppskattar de som uttryckt samma uppfattning som jag om mängden information som är svår att ta till sig (för en del av oss som liksom jag är dum i huvet i vissa avseenden).

Jag har löst problemt som min fråga handlade om och tack för hjälpen.

Sen ska jag säga vad jag tycker om HMI och speciellt de som kräver bokläsning för att kunna användas. Ett bra human interface människa-maskin ska vara så intuitivt utformat att funktioner och användande blir logiskt och naturligt. Om man måste läsa böcker för att förstå funktioner och dolda finesser så kommer en stor del av dessa för alltid vara dolda för väldigt många dem av oss. För en del av oss är det mer komplicerat än för andra att läsa och ta till oss omfattande information. Dessutom kör jag ofta hyrbilar av många olika fabrikat och garanterat är det en mängd förarstödsfunktioner jag missar pga jag aldrig läst just den instruktionsboken. Med avsikt undviker jag franska bilar som hyrbil för de har generellt sämre HMI än andra bilar. Men jag tänker ändå fortsätta köpa nya och påkostade Volvo så länge jag kan, och jag tänker använda de funktioner jag kan och om jag ställer dumma frågor här så låt bli att svara då. I nya bilen får vi en skärm som hjälper dumhuvuden som jag och Volvo har utvecklat HMI till det bättre.
Du frågar om en uppenbar bil-funktion i första inlägget (som snabbt kollas upp snabbt via registret i instruktionsboken) och säger i samma inlägg att du medvetet aldrig läser instruktionsböcker och förväntar dig att andra istället ska göra det du enkelt kan göra själv?! Hur ska en tillverkare av bilar eller andra produkter kunna göra alla funktioner självförklarande och så enkla att man ska kunna alla funktioner innan man använt produkten utan någon som helst egen efterforskning, helt omöjligt och funkar inte i verkligeheten? Hade du bara kollat i menyn på bilen (tagit max ca 1-2minuter) hade du kunnat avaktivera funktionen utan att ens fråga på ett forum vilket kräver mera engagemang.

Personligen hjälper jag själv till mer än gärna med kunskapen jag har på problem och felsökning m.m. men att typ fråga hur man slår på vindrutetorkare, startar bilen vinklar in backspelgar osv. måste resp. bilägare själv ha kunskapen om att ta reda på själv.
Man måste väl få fråga om enkla saker också på ett bilforum.. Herregud.. Tycker man det är för simpla frågor, varför inte bara skippa tråden? Eller vänligt nämna att det finns i instruktionsboken om man nu känner för att informera om det. Men alltså... Orka börja tjafsa och gnälla på trådskaparen. Det blir ju bara tråkig stämning..

Sånt sprider sig på forumet och så vågar ingen fråga om saker för att man blir påhoppad.
Visst kan man fråga om saker men här påpekar trådskaparen tydligt att personen aldrig läser intruktionsböcker fastän personen bör veta att svaret finns där eller i bilens meny. Ungefär som att jag skulle fråga om vilket bränsle jag ska tanka i min D4 men jag orkar inte läsa vad jag ska använda för det har jag inte gjort i 15år.

Förresten, när jag kör nära emot min garageport eller backar emot andra bilar så tjuter det i bilen, hur får jag bort det? Står kanske i instruktionsboken men jag har inte läst nån sån de senaste 15 åren för det är alldeles för mycket prylar och finesser som jag varken fattar eller är intresserad av (tror jag). Om nån kan säga hur jag ska göra vore det bra. Annars får det vara så där.
Om användarinterfacet i en bil kräver djupstudier av en instruktionsbok är det felaktigt. Jag har full förståelse att TS ställer frågor här istället för att studera manualen. Det är väldigt enkelt att låta bli att svara om man har en annan uppfattning...

Yrkesmässigt jobbar jag med en del komplexa system. För de professionella användare som jobbar mycket med systemet kan du kräva utbildning och läsande av manualer.

Om sällananvändare måste detaljstudera manualer kommer du att få problem. På samma sätt ska användarinterfacet på en bil vara intuitivt och lättanvänt.

Med tanke på att jag har två M.Sc. och en tek.lic. från Chalmers borde jag i alla fall ha hyfsat lätt för tekniska system.

Det finns inga dumma frågor. Det finns bara dumma svar...
Alla är inte intresserade av allt man handlar.
T.ex. min flickvän... medans jag kollar igenom alla inställningar.
Instruktionsboken läser jag för att eventuellt hitta nya funktioner. Vindrutetorkarnas serviceläge är inte lätt att lista ut hur man får dom dit.
Malmstroem skrev:Om användarinterfacet i en bil kräver djupstudier av en instruktionsbok är det felaktigt. Jag har full förståelse att TS ställer frågor här istället för att studera manualen. Det är väldigt enkelt att låta bli att svara om man har en annan uppfattning...

Yrkesmässigt jobbar jag med en del komplexa system. För de professionella användare som jobbar mycket med systemet kan du kräva utbildning och läsande av manualer.

Om sällananvändare måste detaljstudera manualer kommer du att få problem. På samma sätt ska användarinterfacet på en bil vara intuitivt och lättanvänt.

Med tanke på att jag har två M.Sc. och en tek.lic. från Chalmers borde jag i alla fall ha hyfsat lätt för tekniska system.

Det finns inga dumma frågor. Det finns bara dumma svar...
Man behöver inga djupstudier för att avaktivera denna funktion, bara att kolla i menyn på bilen. Löjligt att argumentera emot. Oavsett vilken utbildning man (vilket ändå inte innebär att man klarar av att förstå nya funktioner utan att läsa en manual) har så är det rätt enkelt att kunna titta i menyn på bilen och aktivera/stänga av olika funktioner.

Spelar ingen roll hur lättanvänt systemet är så måste man nån gång kolla i manualen för vissa funktioner som säkringsplaceringar m.m. men även detta finns också i Volvos menyer.
Senast redigerad av 1 dannesk, redigerad totalt 0 gånger.
Perra83 skrev:Alla är inte intresserade av allt man handlar.
T.ex. min flickvän... medans jag kollar igenom alla inställningar.
Instruktionsboken läser jag för att eventuellt hitta nya funktioner. Vindrutetorkarnas serviceläge är inte lätt att lista ut hur man får dom dit.
Precis man läser instruktionen för att hitta nya funktioner och köper man nått måste man vara beredd själv vara enagerad att lära sig något. Angående serviceläget för torkare framgår även detta i manualen och förfarandet är mkt lika med övriga biltillverkares de senaste typ 10 åren.

Elbilsbolaget Tesla avslutar produktionen av mode[…]

Jag har hört om en del problem med dom fö[…]

Återkommande värmeproblem

Blockerat kupévärmar element före[…]

Turbomätare 940

Slangen går väl från insuget. Bar[…]