Det blev en hel del utvikningar på den här tråden. Att jag skulle betecknas som slö var dock lite mer än jag väntade mig. Det är väl upp till mig att göra hur jag vill med att läsa instruktionsböcker eller ej och jag har inte varken gnällt eller klandrat nån annan för den saken. Om jag sen ställer en fråga här som en del tycker är onödig och tycker jag borde läsa böcker istf lägga tid vara på ett forum, om det är jobbigt för er låt bli att svara då. Hur svårt kan det vara. Respektera andra människor och låt dem göra sina val på samma sätt som ni tillåts göra era egna val.
Jag uppskattar de som gjort inlägg för att hjälpa mig med svar på frågan och jag uppskattar de som uttryckt samma uppfattning som jag om mängden information som är svår att ta till sig (för en del av oss som liksom jag är dum i huvet i vissa avseenden).
Jag har löst problemt som min fråga handlade om och tack för hjälpen.
Sen ska jag säga vad jag tycker om HMI och speciellt de som kräver bokläsning för att kunna användas. Ett bra human interface människa-maskin ska vara så intuitivt utformat att funktioner och användande blir logiskt och naturligt. Om man måste läsa böcker för att förstå funktioner och dolda finesser så kommer en stor del av dessa för alltid vara dolda för väldigt många dem av oss. För en del av oss är det mer komplicerat än för andra att läsa och ta till oss omfattande information. Dessutom kör jag ofta hyrbilar av många olika fabrikat och garanterat är det en mängd förarstödsfunktioner jag missar pga jag aldrig läst just den instruktionsboken. Med avsikt undviker jag franska bilar som hyrbil för de har generellt sämre HMI än andra bilar. Men jag tänker ändå fortsätta köpa nya och påkostade Volvo så länge jag kan, och jag tänker använda de funktioner jag kan och om jag ställer dumma frågor här så låt bli att svara då. I nya bilen får vi en skärm som hjälper dumhuvuden som jag och Volvo har utvecklat HMI till det bättre.
- By HeavyMetal