Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av KjellinJ
Kontrollera kablar och kontakter mellan ecm, tcm och bcm. BCM ligger bakom batteriet. (Kommunikationsproblem med BCM.)
av andysson
Ett risigt batteri kan ju ställa till helt tokiga fel. Men det verkar även en risig bränslepump på dessa bilar lyckas med.

En bil som startar kall och eller ibland och svajar i varvtal och tappar kraft lider ofta av dålig pump.

2,0 flexifuel hade alla möjliga problem med pumparna typ fram till de tidiga 09:orna. Dom stannade när det blev varmt bl a. Dessutom krånglade pumparna vad gäller tryck samt reläet till pumpen.

Det fick mig och frugan att tveka när vi köpte vår V70 2015. Det blev 2,5ft istället.

Finns det historik på att detta är bytt på garantin på era bilar? Volvo är väl medvetna om problemet. Men det har kanske skett ett generationbyte på verkstäderna så att dom är helt ute och cyklar.

För att komma åt pumpen måste tanken plockas ner.

Hoppas ni får ordning på det!
av Woody198
KjellinJ skrev: sön 02 aug 2020, 22:41 Kontrollera kablar och kontakter mellan ecm, tcm och bcm. BCM ligger bakom batteriet. (Kommunikationsproblem med BCM.)
Japp, detta är intressant. Svårt att felsöka dock då felet uppstår korta stunder under färd. Kolla så att det ser helt ut kan man ju göra.
av Woody198
Msynnerf skrev: tis 16 jun 2020, 23:51 Nope, bilen står så fint på uppfarten och Volvo har också kikat på den men kan inte hitta något fel.
Som dom sa, du kan hämta den för vi hittar inget fel på den 😏
Nu har jag äntligen lyckats fixa min bil i alla fall! :)
När felet uppstod allt oftare blev det tydligt att det var problem med varvtalet. Det ändrades upp och ned och varvräknaren kunde gå ned till noll (samtidigt som alla kontrollampor blinkade).
Jag lokaliserade en sensor som sitter vid svänghjulet (som jag antar är till varvräknaren) och såg då att kabeln till den hade skavt hål mot motorblocket.
Så på med lite isoleringstejp på det så var allt frid och fröjd.
Hoppas att det kan vara samma fel på din bil. Eller har du fått i ordning på den redan?
Bifogar en bild på skadan.
Bilagor
Kabel.jpg
Kabel.jpg (471.62 KiB) Visad 543 gånger

Inget hört om det tidigare. Börja med Vo[…]

Blond läder eller ej

Nu rätt många år senare kan man t[…]

Volvo 760 mätarhus

Förmodligen reostaten. På 740 är d[…]

Sänka volvo 740 40mm?

Tänk bara på att kolla och justera om T[…]