Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

För en vanlig service betalar du inte för att få gjort något du inte kunde göra, utan för att få det gjort utan att göra något. Förutom att betala, då.
Samt för det eventuella värdet att ha en bok där det står att det är gjort, samt för att få assistansen förlängd ett år till.
Min XC70 är lite jobbig, för i praktiken kan man inte byta olja på den utan att ha bilen i en lyft och vara två personer som hjälps åt. Men för de flesta bilar räcker det att köra upp på en ramp, om man inte är för bekväm för att ligga på marken.
Service är väl mer än ett oljebyte för 3000 kr, det ingår ju att de ska kolla igenom bilen och se att allt är up to spec. Jag servar min bil själv sen en tid tillbaka men då Volvo gjorde det så påpekade de saker som bilprovningen inte gjorde, dvs saker som borde bytas men som inte var tillräckligt dåliga för att vara trafikfarliga (och glappet där är ju stort). Bromsdelar som inte är fastsatta är väl rätt illa i mitt tycke.

Varför bör man vara två personer för ett oljebyte på din XC70? Brukar använda OKQ8s lyft till min S80 av bekvämlighet men har haft bilen på ramper några gånger och tror det skulle gå att göra bytet därpå om jag bara haft något bra kärl att fånga den gamla oljan i.
Vann 30 :- på fyra trisslotter så det finns fortfarande en chans :-) Hann inte kontakta verkstaden idag. Det är för övrigt samma verkstad som bytte skivor och klossar för ett och ett halvt år sedan. Till apersson850 kan jag säga att oket sitter lite snett för att handbromsen är åtdragen. När den lossas så flyttar man lätt på oket och jag kunde skruva dit de två skruvarna som var borta. (köpta på Volvo med en loctite klick på)
Noga räknat ingår ett antal väl specificerade punkter som ska kollas på servicen, utöver sånt som oljebyte och andra ev. tillägg. Men det står förstås inte "kolla att bromsoken har skruvats fast av den som hade loss dem senast".
Sen finns det de som är mer noga än bara minimikravet. Men även i ett sådant fall är det inte mycket att titta på när oket ligger på rätt plats, även om det inte är fastskruvat. Det är ju nästan exakt på samma ställe som när skruvarna faktiskt sitter där.

Att det går åt två personer för oljebyte på min bil beror på att jag har utrustat den med skyddsplåten under motor och växellåda. Den måste bort vid oljebytet, och den är mycket besvärlig att sätta tillbaka för en person. För två är det däremot ganska lätt.
Frågan om det borde upptäckts vid service kan jag inte svara på, bara att det är ett extremt allvarligt fel att missa att montera detta om man som jag är en ren och skär amatör på bilmeckande! Helt galet att någon som har detta som yrke skulle kunna missa det här, nästan obegripligt som jag ser det men visst allt kan väl hända om man inte har koll.
Jag är inte förvånad över att det missades vid en service (med tanke på hur lite tid som spenderas på att faktiskt kontrollera bilen), däremot skriver oftast verkstäderna att de "Kontrollerar bilens servicepunkter och säkerhetsutrustning", då kan de enligt mig inte försöka slingra sig från ansvaret då de faktiskt lovat att kontrollera bromsar (du har troligen fått en checklista på det de har kollat, om du inte har fått någon be om att få en lista på vad de kontrollerar vid service innan du påtalar att de missat det här).
Nog inte troligt man upptäcker vid service, Man kollar beläggens tjocklek. Beroende på fälgstorlek är det inte troligt att bromsoket kan lossna så det följer med runt och orsakar en olycka. Men naturligtvis skall oket sitta riktigt monterat. Detta är en anledning till att jag aldrig överlåter någon till att byta hjul sommar till vinterdäck och vice versa. Då kan jag kolla belägg samt bromsok slangar mm.
Ja, precis, beläggen tittar man på. Skruvarna sitter ju bakifrån, så det syns inte om de är på plats eller ej. När oket ligger på plats i hållaren är det alltså nästan ingen skillnad alls på om det är skruvat fast där eller bara ligger löst. Man måste förmodligen ta i det, eller syna springan så noga som man gör bara om man redan tror det är löst, för att inse hur det ligger till.
Hur upptäcktes det på besiktningen då? Såg hen det på lyften eller var det att du saknade bromsverkan på det hjulet? Eftersom oket inte har något att hålla emot kan du ju inte haft någon broms alls på det hjulet.
Uppvärmda vindrutespolare.

Nu var mitt problem inte spolarvätska fö[…]

värme problem

Okej! jag tänkte som en sista grej att provtr[…]

VIDA vill inte radera felkoderna, jag misstän[…]