Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av LeifA
Som du säkert vet är det mindre bagage i dessa bilar och gastankarna + kringutrustning ska göras fria så bilprovningen kan läcksöka detta. Har en sådan på jobbet som inte gick igenom pga av ett jättelitet skavmärke på en tank.Vi ska nu rensa bilen på allt som har med gas att göra och göra en ny reg-bes.
av Rådlös
Det är så med gastankar att dom får inte vara äldre än 20 år. När man kommer dit måste man göra någon åtgärd. Antingen göra en nyinstallation på flera av gaskomponenterna. Det får bara göras av certifierade firmor och skall kontrolleras efteråt. Naturligtvis blir det dyrt. Mycket dyrt.
Andra alternativet är att göra om bilen till en bensinbil. Då får du (En firma) riva ur allt som har med gas att göra och sedan omregistrera bilen som bensinbil. Också dyrt och knappast försvarbart med hänsyn till kostnaden.
Tredje alternativet är att skrota bilen. Kan också "bli dyrt" om bilen i övrigt är i gott skick. Man skrotar alltså en fullt körbar bil i det läget.

Man kan läsa mer om detta på Trafikverkets sidor. Dom är rätt så "informationsvänliga" där i detta fallet.

Och även ett annat motargument. Dom tilltänkta bilarna fanns i Västerås (?) Norr om Gävle finns det bara 5 tankstationer för fordonsgas i Sverige. Och dom 5 platserna ligger inte i grannkommunerna bredvid varandra.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Frostfödd
Tack
Jag följer nog ditt råd och avstår från bilen, fick en dålig känsla av den helt plötsligt, och ibland lär man ju följa magen lite.
Att den fungerar "perfekt" nu betyder ju egentligen inget, då slitage delar, och saker som regulatorn kan braka ihop om 3.000 mil..är trots allt ingen ny bil och jag tvivlar på att dom har full dokumentation på varje slitagedel som eventuellt är utbytt.
Jag kommer dock testköra den imorgon, enbart för att få en känsla hur en gas är.
Användarvisningsbild
av LeifA
Motorerna i en gasbil är ofta mycket fina inuti,om den körts mycket på gas.Har aldrig sett så ren motor inuti. Men det uppväger inte resten av problemen.
Uppvärmda vindrutespolare.

Nu var mitt problem inte spolarvätska fö[…]

värme problem

Okej! jag tänkte som en sista grej att provtr[…]

VIDA vill inte radera felkoderna, jag misstän[…]