Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pontusekelund1
apersson850 skrev:Jag har aldrig haft något problem med filtret på min D5. Vad är det du råkar ut för?
Givare som inte vill görs sin funktion så antingen göra detta eller punga ut 10 tusen för nytt beg partikelfilter o givare:/

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av glock40sw
Jag hade problem med min XC90 D5 för några år sedan. Först bytte Volvo tryckgivaren utan resultat, sen rengörde de partikelfilter med vida, det blev inte bättre men de vägrade tro att felet skulle hjälpas med partikelfilterbyte.

Motiveringen var att bilen var bara 8 år gammal och gåt 8000 mil. De ville fortsätta felsökningen och till slut hittade de felet ,

det var läcka i de små bitar av gummislang som fungerar som vibrationsdämpare i metallrörsystemet som förbinder partikelfilter och tryckgivare.
Liten men irriterande fel som tog lång tid att hitta.
av pontusekelund1
glock40sw skrev:Jag hade problem med min XC90 D5 för några år sedan. Först bytte Volvo tryckgivaren utan resultat, sen rengörde de partikelfilter med vida, det blev inte bättre men de vägrade tro att felet skulle hjälpas med partikelfilterbyte.

Motiveringen var att bilen var bara 8 år gammal och gåt 8000 mil. De ville fortsätta felsökningen och till slut hittade de felet ,

det var läcka i de små bitar av gummislang som fungerar som vibrationsdämpare i metallrörsystemet som förbinder partikelfilter och tryckgivare.
Liten men irriterande fel som tog lång tid att hitta.
Okej, men de är partikelfilter som krånglar. Sen vill jag även kunna sätta raka rör på den, de låter ju ingen skillnad med filtret där

av Cox
Så du skiter i mijlön, i stället för att byta ut ditt filter ? Verkligen tur att sånt kontrolleras på besiktningen!

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

av glock40sw
Blev lite nyfiken ,hur vet du att felet ligger i just partikelfilter ,symptomen kan vara exakt samma av olika felorsaker.

Inte ens vida kan ge exakt besked ,utan ger flera alternativ för samma felkoder.
av pontusekelund1
glock40sw skrev:Blev lite nyfiken ,hur vet du att felet ligger i just partikelfilter ,symptomen kan vara exakt samma av olika felorsaker.

Inte ens vida kan ge exakt besked ,utan ger flera alternativ för samma felkoder.
Testat med polarens filter och bilen gick kanon.

Användarvisningsbild
av ER
Då byter man filter, enkelt och rätt lösning. Finns billigt på skroten.
av pontusekelund1
ER skrev:Då byter man filter, enkelt och rätt lösning. Finns billigt på skroten.
10.000 ville en firma ha med beg filter installerat:/

av Cox
Ja det kostar att ha bil, den summan försvarar inte att plocka bort filtret och skita ner miljön. Sanslöst att bara komma på tanken......

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Felkod 326

Sorry v50 2,0 disel

Elpriset

Något liknande detta att fästa i husg[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Munstyckena på min XC70 var elvärmda me[…]