Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S1mp4n
Att byta ruta utan försäkring kostar allt från 4-5000 för dom allra billigaste bilmodellerna, upp till 20-25000 för lite ovanligare bilar med mycket kameror och teknik i rutan som måste kalibreras :nerd: / Glasmästare
Användarvisningsbild
av frasse4
Skulle vara intressant om försäkringsbolagen har högre premier på bilar som har mer teknik i rutan (om de kan kolla det). Det är ju en kostnad de betalar ut då och då...
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har bytt ruta två gånger på min XC70. Men det var för att det var en av de som Volvo inte lyckades limma dit ordentligt från början. Så jag betalade inget alls.
av Tompan60
frasse4 skrev: fre 27 jul 2018, 19:27 Skulle vara intressant om försäkringsbolagen har högre premier på bilar som har mer teknik i rutan (om de kan kolla det). Det är ju en kostnad de betalar ut då och då...
Klart som korvspad att premien beräknas på kostnaden av att laga bilen..

Så här det alltid vart..
Användarvisningsbild
av frasse4
Ja såklart är ju premien baserad på de faktiska utgifterna, men försäkringsbolagen har väl inte tillgång till vilken utrustning som finns i respektive bil? Blir det inte på något vis utsmetat så att alla ägare av den modellen betalar för de med dyrare teknik?
Användarvisningsbild
av frasse4
Kanske inte adaptiv farthållare, men framlyktor med LED eller xenon som kostar 10k stycke betalas delvis av dem som har halogen eller de med panoramaglastak betalas av de utan för att ge några exempel...
av Tompan60
Klart försäkringsbolagen har koll på modeller med dyr teknik typ ledlyktor mm. Premien blir därefter.

Känner en som jobbar på Länsförsäkringar. När man vill ha en försäkring så ger man ju reg nr. Där kan dom se om bilen är utrustad med dyra tillval. Hög motorstyrka som höjer premien.(som ökar risk för krock när en 20 åring köper en sån bil och är leksugen) mm.mm
Även många andra faktorer spelar in som höjer och sänker premien. Ålder på ägaren och om någon under 25 år kommer att använda bilen är en annan faktor.

Panoramaglas ingår inte i glasförsäkringen. En sån skada går som vagnskada med helt andra självrisker
Användarvisningsbild
av frasse4
Jo motorstyrka och lite annan info framgår ju av regbeviset, men vilken utrustning som finns vet jag inte framgår av något offentligt register. När jag köpte bil senast skiljde det inget i premie på en snikutrustad och en fullutrustad bil.
Användarvisningsbild
av apersson850
Vissa bolag vill bara befatta sig med snikutrustade bilar. Förr försäkrade inte Ansvar gärna bilar med AC, exempelvis, men där har ju utvecklingen gjort att de hade försvunnit som försäkringsbolag för nyare bilar om de framhärdat med den idén.
Felkod 326

Sorry v50 2,0 disel

Elpriset

Något liknande detta att fästa i husg[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Munstyckena på min XC70 var elvärmda me[…]