Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Yaniz
Har tyvärr inte felkodläsare.
Funderar nu på om inte startmotorn lagt av. Har hört ett kort missljud i samband med start av motor ett bra tag, men inte tänkt så mycket på det ... Ljudet kan närmast beskrivas som en bråkdels sekund kort skrik innan eller samtidigt som startmotorn börjar snurra ...
Användarvisningsbild
av SRT
Eftersom all annan el verkar fungera så gör ett försök om det är möjligt med startkablar för att ge den en energiökning och visar sig problemet kvarstå så kan din gissning om felande startmotor vara helt riktig med tanke på missljudet du hört under en tid.
av Yaniz
Skall försöka med startkablar så fort jag har möjlighet.

Lite kompletterande info: när jag trycker nyckeln till tändläge (1) fungerar instrumentpanelen med samtliga symboler, fläkten går, radion spelar mm. Efter att ha tryckt till startläge (2) upphör radion och fläkten stannar tills jag åter har tryckt till tändläge (dvs utan nedryckt kopplingspedal). Säger detta något? Frågorna kanske upplevs som korkade men jag är total nolla inom det bilelektriska.
av Schmoyoho
Som någon skrev så används nyckelbatteriet bara till fjärrfunktionerna. Jag har för mig jag testade ta ut batteriet på min nyckel, ej keyless, och bilen gick ändå att starta.

Jag vet inte hur manuella bilar fungerar med start men jag tolkar dig som att kopplingspedalen är inblandad och då antagligen även någon sorts givare som säger till bilen huruvida pedalen är nedtryckt. Vad händer om du försöker starta utan kopplingen nedtryckt, får du något meddelande då? Att fläkt och instrumentering slocknar låter ju normalt. Mät batterispänningen om du har tillgång till voltmätare, så vet man ju om den är toklåg.

Ett Top Gear Top Tip jag lärde mig är att det kan gå att lirka igång en tjorvande startmotor genom att knacka på den. Jag har inte en 2,5T men jag tror det är så på alla Volvos av denna generationen att startmotorn sitter på baksidan, dvs mot kupén. Om det går att komma åt med en käpp eller något kan man ju prova knacka och banka på den, rentav under ett startförsök för att se om den vaknar. Kan ju vara solenoiden som inte drar?
av Yaniz
Har nu testat starta med startkablar utan framgång. Symptomen kvarstår.

Schmoyoho, ja, det är riktigt, det går inta starta bilen utan att kopplingspedalen hålls nedtryckt. Att exv fläkten och radion slutar fungera vid uppstart har jag med noll kunskap i bilel förstått vara normalt (efter att ha läst om detta på nätet).

Vad säger ni? Bör jag plocka ut startmotorn och testköra den i bänk? Enligt sprängskissar skall startmotorn sitta i höjd med generatorn, oljefilterhuset, mellan kylaren och motorn. Verkar vara någorlunda lätt åtkomlig.

Ska först banka på den och kolla huruvida det hjälper. Först måste jag dock ta bort luftfilterburken, slangar/rör till turbon samt anslutningar till motorstyrdonet (ECM). Kan jag teststarta startmotorn på plats i bilen med nämnda komponenter bortkopplade/borttagna eller är det inte att rekommendera?

Tacksam för råd och tips.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Gör som Schmoyoho skrev, knacka på startmotorn och nej du kan inte starta motorn utan dessa delarna borta.

Måste du ta bort något för att komma åt startmotorn, se om du kan hitta ett rör eller liknande att lägga på startmotorn för att sedan knacka på det.

Startar den då så vänta inte med att byta utan planera in det direkt, och panta din gamla om det var detta som felade
av Yaniz
Micce1980 skrev:Gör som Schmoyoho skrev, knacka på startmotorn och nej du kan inte starta motorn utan dessa delarna borta.

Måste du ta bort något för att komma åt startmotorn, se om du kan hitta ett rör eller liknande att lägga på startmotorn för att sedan knacka på det.

Startar den då så vänta inte med att byta utan planera in det direkt, och panta din gamla om det var detta som felade
Tack för svar, Micce. Hade inte tänkt starta motorn med luftfilter, slangar, ECM, anslutningar mm bortkopplat, utan bara kolla att startmotorn går (drar runt motorn).

Jag är rädd för att luftfilterburken med filter och ECM måste demonteras för att komma åt starten (trångt som f-n är det).
Vad menar du med att panta? Lämna in den felande starten vid köp av renoverad? Kan du rekommendera någon som tilhandahåller sådana? Hade annars tänkt köpa en begagnad på Bildesbasen.
Användarvisningsbild
av apersson850
Keylessbilar fungerar likadant. Är batteriet slut i fjärren kan man köra en keylessbil genom att sätta nyckeln i avsett hål.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Minns bara så jag 2004 bytte startmotor på en S40 -00 så hade de en renoverad på Volvo ÅF och fick fick den billigare än om jag inte gett de min gamla.
av Yaniz
Tack alla för supporten. Håller nu på att gräva mig ner till startern. Min fråga (förmodligen korkad) men även de korkade måste få svar:

Kan jag starta på vanligt sätt med startnyckel men med luftfilter, slangar, ECM, anslutningar mm bortkopplade för att kolla att startmotorn drar runt? Jag vill alltså inte starta motorn utan bara kolla att startmotorn går (drar runt motorn). Kan jag göra det utan risk att något annat problem dyker upp?

Vill slippa att återmontera allt om det skulle visa sig att startern felar. Då får jag demontera och montera på nytt. Lat? Inte alls! Bara rädd för att jag skall bryta sönder plasten mm. Får svår ångest av våldet som krävs!!!
värme problem

Jag hade precis samma vånda som du innan jag[…]

Källa engelska Indepentent: https://www.ind[…]

På min D4 (femma) från 2016 så v[…]

https://imgur.com/a/MzqJPbn Riktigt nöjd &ou[…]