Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 05fd189c73
Har nu gått igenom kontakter å jordpunkter inte hittat nått fel än.. Tycker det är knepigt.. jag hade på det lägsta på munstycket så spolade ju inte vatten över allt. Bara duschade på lite dimma typ, ingen avfettning eller nått. Den fungerar bättre nu lite seg på starten när den stått över natten annars verkar det som att allt fungerar. Lite orolig dock att det ska bli värre ifall det letat sig in i nån box och börjar oxidera eller nånting. Hade även plastkåpan på när jag duchade på vattnet.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Jag har tvättat mängder av motorer utan problem.
Senast var en 13 år gammal Renault (hur pålitliga är dom egentligen...) åt en släkting, med högtryck och kem på innan dess.
Dock startade jag den direkt efteråt och varmkörde i ca 20 minuter, bilen fungerar felfritt såhär 3 månader efteråt.
av peckapecan
Jag motortvättar med högtryck och kommer fortsätta göra det, aldrig haft några problem, startar motorn direkt efter och låter den gå några minuter bara.

Struntar man i att tvätta ordentligt så kommer det förr eller senare att uppkomma intermittenta elfel till följd av att
smuts och salter får fäste i kontaktstift och hylsor, då får man problem med krypströmmar och annat skit.

Och hur bra mår alla slangar av att få vara i en skitig miljö?, även fast dem är stryktåliga så tär allt skit på dem.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Har aldrig motortvättat någon av mina bilar och har aldrig råkat ut för något av de problem du beskriver. (Då pratar vi bilar som gått långt och som jag vet aldrig varit motortvättade då de varit i familjens ägo innan mig)
Användarvisningsbild
av apersson850
Nej, det blir inte fel för att man inte motortvättar. Man kan hålla rent ändå, utan att ösa på vatten. Precis som du har jag haft bilar med runt en halv miljon kilometer på mätaren, som inte lidit av att jag inte hällt vatten på motorn.
Användarvisningsbild
av Derank
HT tvättat mina bilar och motorer i 25års tid utan probs så ts har nog bara haft lite otur och fått vatten på fel ställe, för självklart kan du motortvätta en modern bil ochså, det var värre för 30år sedan då vatten kunde leta sig in i fördelarlock och andra otätheter, idag är bilarna ju för fasiken förseglade mer el mindre, förr kunde man ju få driftstörningar bara det regnade lite kraftigt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lagren i motorn t.ex. är inte vattentätt kapslade.

Vid motortvätt får man lätt in vatten i spännrulle lager, AC pump lager, generatorlager, servopumps lager etc med resultatet att man förkortar livslängden på dem.
Användarvisningsbild
av Derank
Om de lever 10 el 12år spelar ju mindre roll och jag har då aldrig tvättat sönder nåt på alla dessa år men visst kan man ju spekulera i evigheter om ett lager lever 1år kortare el ej pga tvätt.

Allt ska ju tydligen dras till sin spets på detta ställe........................................
av Leopold
Det är ett rätt bistert klimat i motorutrymmet, saltdimma på vintrarna och allsköns fukt, extrem värme osv. Säkert inte fel att köra litet med välfokuserad och varsam vattenbegjutning särskilt framme kring kylaren med alla extrakylare för AC, oljekylare till automatlådan, servostyrningskylare, intercooler till turbon. Känsligare regioner klarar man fint med en trasa och litet tryckluft där det samlats upp löv och skit.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Derank skrev: tor 31 maj 2018, 20:25 Om de lever 10 el 12år spelar ju mindre roll och jag har då aldrig tvättat sönder nåt på alla dessa år men visst kan man ju spekulera i evigheter om ett lager lever 1år kortare el ej pga tvätt.

Allt ska ju tydligen dras till sin spets på detta ställe........................................
inget jag spekulerar i, det är självupplevt.. Jag har själv varit tvätt o putsgalning i yngre år och därmed fixat många problem av olika typer under huven vid motortvätt :-o

Men skölja bort salt från kylarpaketet bör man ju göra efter varje körning på saltat underlag

Nej det är en gängad plugg, ser ut lite […]

En (4T) motor som har lägre lyft men ungef&au[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]