Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Jag ser att det råder osäkerhet om detta och har kollat i servicescheman. Och där står var 12 000 mil för motorkod B4204S4. Men på min är det inte utfört. Jag har nyligen gjort 14 000 milservice. Är ni några fler som inte har fått era ventiler kollade/justerade? Berätta här.
Jag överväger ett stetoskop från Biltema, omkring 100 kr. Så får jag hålla koll själv om det börjar väsnas.
av anton85
Rådlös skrev:Så får jag hålla koll själv om det börjar väsnas.
Grejen är ju att anledningen till ventiljusteringen är inte att gapet ökar utan det minskar. Ventilen sjunker djupare in i ventilsätet. Det som tillslut händer är att tryckaren tappar sitt spel mot kamaxeln och därmed stänger inte ventilen helt längre och bränd ventil/havererad topp ör ett faktum. Och allt det sker ljudlöst. Inte som när ventilspelet blir större o större.
av jotna200
Jag tycker att det är ganska tydligt att Volvo rekommenderar en ventiljustering. Men det är märkligt att det inte gjordes någon efter 6 år på min eftersom det kom före 12 000 mil. Är det någon som vet hur stort spelet ska vara på ventilerna? Det är ju inte direkt någon raketforskning att kolla ventilspelet.
av dannesk
Jag kollade nyligen och det är nog ventiljustering på Fordmotorn 2.0F och T4F men inte på 2.5FT. På 2.5FT så måste man lyfta hela överdelen av toppen som håller kammarna men på de övriga så är det bara ventilkåpan så det är betydligt enklare.
Användarvisningsbild
av Steffe3
Jag är inte så kunnig på just sånt här, men det kan vara den här informationen jag hittade. Någon får gärna bekräfta först dock så inget går åt skogen ;p
Kod: Markera allt
Designation                               mm.  
Valve clearance (cold engine), intake  0.22 - 0.28  
Valve clearance (cold engine), exhaust  0.27 - 0.33  

Nej det är en gängad plugg, ser ut lite […]

En (4T) motor som har lägre lyft men ungef&au[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]