Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej igen....Problemet har visat sig igen.
Det är så här....
När jag sätter mig i bilen och tar tag i ratten, och skall justera stolen, så tutade det. Va...tänkte jag. Och fann att om jag tryckte ratten till höger, tutade det. Men inte vänster.
Så det är alltså (troligen) någon av de 4 kontakterna som sluts när man skall tuta. OK, får bli ett projekt för imorgon.

BTW: Såg att jag nämde 3 st. T15-skruv för att lossa kåpan under ratten. Skall vara T20.

Bo-Lennart Karlsson
Falun
Haha, påminner om en skolkamrats bil under gymnasietiden. Han hade en folkabubbla där isoleringen skavts av lite på en sladd till tutan. Det gjorde att en liten vridning till höger, eller nästan ett helt varv till vänster, gjorde att bilen tutade. Automatisk varning i alla gatukorsningar...
Hej alla JagRullar-medlemmar.
Behöver ett råd. Kan jag rycka säkring #2 (under handsfacket) för att temporärt stänga av SRS (Air Bagen) ?
Tänker så här: Om jag lyfter ena polen på batteriet, kommer väl radion att vilja ha en code....eller hur? Och jag har ingen kod.
Jag måste ta bort Air Bagen från ratten för att komma åt tut-switcharna.
Någon som vet?

Bo-Lennart Karlsson
Falun
OK, tack för infon ang. bilradion. Att den inte behöver någon CODE. Detta visste jag inte.
TACK för infon. Då rycker jag ena polen på batteriet och jobbar med att ta bort krock-kudden i ratt-navet.
Har kikat på YOUTUBE.com och det verkar ju vara ganska enkelt. Men man vill ju inte fibbla till det så att kudden utlöser.

Bästa hälsningar
Bo-Lennart
Falun
OK...nu tror jag att jag kan presentera den slutliga lösningen på problemet med att tutan aktiverades plötsligt.
Förstod att flet låg i ratten, eftersom tutan kunde aktiverats med att trycka ratten framåt. Tog bort Air Bagen med att peta med en skruvmejel i 2 hål och lossade på det sättet Air Bagen.
Där kunde jag se de 4 kontakterna. Tog min voltmeter, kopplade den mellan kontakterna och jord. Kopplade voltmeter som ohm-meter med summer. Och när jag tryckte ratten framåt så summrade det. Såg 3 st blanka skruvhuvuden med TORX-30. De 3 skruvarna satt i en triangel och genom att justera dessa skruvar, justerade man avståndet mellan tut-kontakterna och underliggande jord-platta. Lossade skruvarna typ. ett halvt varv. Problemet borta.
Måste dock säga.... vilken simpel lösning. Har sett bättre lösningar i simplare applicationer. Nej VOLVO, skärpning. Här har ni blandat in dator i bilarna för att styra och kontrollera olika funktioner. Men tut-kontakterna är som hämtat från en billig leksaks-bil.

OK, that's all for now.
Trevlig sommar alla Volvo-ägare.
Bo-Lennart Karlsson
Falun
Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]

webasto doserpump v70n 07

10€ på Aliexpress

Kylarvatten läckage Volvo 940

Har du "spännt up" vattenpumpen mot[…]

Har den utgått hos Volvo? Även om den u[…]