Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av daekol
Tompan60 skrev:om du ska repa så kolla denna braiga film.

Yes, den har jag sett. Men är inte helt hundra på vilken brännarenhet jag skall ha. Finns en del att välja på här: http://www.laitis.se/bil-1/webasto/weba ... nsats.html

Känns som att det är enklast att byta hela brännaren då det går på max en timma men ur ekonomisk synpunkt så är en brännarinsats bästa valet. Har en dålig servopump också som måste bytas, verkstan ville ha 9600:- för det jobbet. Gjorde mig av med min Saab för att slippa alla problem, nästan mer problem med Volvon. :roll: :lol:
av selaja
Hej

Kan klara ut lite värmarfrågor om ni har några. Oavsett om de sitter eberspächer eller webasto så kan du inte ta en eftermarknadsvärmare och montera på istället för OE värmaren. Skillnaden mot en OE värmare och eftermarknadsvärmare är att de är olika styrenheter. vissa går på lin och andra på can osv samt dom talar inte samma språk. däremot kan man oftast köpa reservdelar tex brännkamare glödstift och sånt till OE värmaren av en eber/webasto ÅF men styrenheten är inte utbyttbar du måste ha en OE styrenhet. Jag jobbar bla med värmare på mitt jobb samt certiferad eberspächer tekniker om ni undrar varför jag vet dehär. de är bara att fråga om ni har frågor kring värmare.
Användarvisningsbild
av Bjørn
selaja skrev:Hej

Kan klara ut lite värmarfrågor om ni har några. Oavsett om de sitter eberspächer eller webasto så kan du inte ta en eftermarknadsvärmare och montera på istället för OE värmaren. Skillnaden mot en OE värmare och eftermarknadsvärmare är att de är olika styrenheter. vissa går på lin och andra på can osv samt dom talar inte samma språk. däremot kan man oftast köpa reservdelar tex brännkamare glödstift och sånt till OE värmaren av en eber/webasto ÅF men styrenheten är inte utbyttbar du måste ha en OE styrenhet. Jag jobbar bla med värmare på mitt jobb samt certiferad eberspächer tekniker om ni undrar varför jag vet dehär. de är bara att fråga om ni har frågor kring värmare.
Hei!
Har et par frågor om 2008 XC70
Har en D5 Awd som er import fra Belgia. Den hadde ikke webasto originalt så vi har ettermontert en ny EVO 5 webasto. Den er koblet inn i bilen med rele som styrer spjeld og vifte. Før vi monterte webasto så hadde vi ingen problem med å holde varme i bilen, selv i 35 minus på landeveiskjøring så var det nok å la klimat stå på 21 grader og auto. Men, etter at vi monterte webasto så klarer vi ikke holde varmen like godt som før, ved 3-4 minus går det bra men synker temperaturen ned til 8 minus eller kaldere så må vi skru opp termostaten til 27-28 grader for å holde normal temperatur i kupeen.
Hva kan være årsak til dette? Kan dey være sirkulasjon som blir begrenset av pumpe og webasto?
Takker for svar :)
Mvh. Bjørn
av daekol
En tanke jag får är om inte termostaten gått sönder. Hade själv trasig termostat i min bil vilket som ficades häromdagen. Tror inte värmaren har något att göra med att värmen i bilen blivit sämre.
Min bil har värmare, och den håller värmen när jag kör också. Fast då hjälper ju värmaren till, normalt sett. Men även om jag stänger av den hjälpen håller bilen värmen själv, även under -10°C, fast det tar längre tid att få upp värmen.
av selaja
Hej Björn

I första hand skulle jag försöka lufta kylsystemet igen de brukar kunna ta tid och så som du beskriver felet är de en lämplig kandidat. Enklast är att du åker ut och kör motorn varm. Därefter hittar du en lämplig uppförsbacke, ställer bilen med nosen uppåt och varvar motorn till 3000 varv eller mer så man nyttjar luftens vilja att stiga då brukar man lyckas lufta ur dom. En diesel brukar i regel varva så lite och skapar så lite värme så flödet i kylsystemet är ganska långsamt. Detta är ett vanligt fel och de brukar oftast jävlas med nyare bilar.

Andra är har du kopplat in värmaren rätt så webasto vattenpumpen inte jobbar emot motorns vattenpump.

//Simon
Användarvisningsbild
av Bjørn
selaja skrev:Hej Björn

I första hand skulle jag försöka lufta kylsystemet igen de brukar kunna ta tid och så som du beskriver felet är de en lämplig kandidat. Enklast är att du åker ut och kör motorn varm. Därefter hittar du en lämplig uppförsbacke, ställer bilen med nosen uppåt och varvar motorn till 3000 varv eller mer så man nyttjar luftens vilja att stiga då brukar man lyckas lufta ur dom. En diesel brukar i regel varva så lite och skapar så lite värme så flödet i kylsystemet är ganska långsamt. Detta är ett vanligt fel och de brukar oftast jävlas med nyare bilar.

Andra är har du kopplat in värmaren rätt så webasto vattenpumpen inte jobbar emot motorns vattenpump.

//Simon
Takk for tips, skal teste ut dette først. :)
av daekol
Då har jag bytt värmaren i min. Var förbi JB häromveckan och hittade en värmare på någon V70 där. Likadan som jag hade innan, alltså en Thermo Top V. Bytte den alldeles nyss (fyfan för clipsen till kylslangarna förresten). Tyvärr är lützen dimman kvar. Låter nästan som att värmaren baktänder på något konstigt sätt. Tänker mig att det kanske är avgasröret ändå som är orsaken till att det inte fungerar. För den läcker innan klumpen som jag antar är en ljuddämpare?

Sen kan ju "nya" värmaren vara kass också, det vet man inte. Köpte den på självplocken billigt så var värt att chansa, bilen den kom ifrån hade rullat 21k mil så kan absolut vara kass värmare också men upplever att denna betedde sig lite friskare än min gamla. Nästa steg blir helt klart att byta avgasröret.

@theodorkalin , kan du dela länken till var[…]

Hade loss knappen och mätte på den o[…]

Problem med trafikinformation RTTI

Laddat mjukvaran i min V60-19 nu och kan bekrä[…]

Service Hyundai I40 -12

Det gick som en dans.. Har en ramp ett köra u[…]