Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av js1
Man tappar bara ut ca 2l genom bottenpluggen av växellådans totala oljevolym på ca 7l. Lådans måste "spolas" annars är det meningslöst enligt min mening. Det finns guider på nätet. Man behöver skaffa några kopplingar och slangar så lite mer förberedelser krävs än t ex ett vanligt motoroljebyte.
av Rolle85
Ok så om jag tappar ut all växellådsolja och fyller på med nytt så är de ingen fara o jag behöver ingen dice?
Men är detta inte till nån nytta?
Användarvisningsbild
av js1
Det går inte att göra så. Om man bara tömmer via pluggen rinner det ut 2l. De resterande 5l står kvar i konvertern. Slår du då på 2nya liter har du fem gamla och två nya liter som kommer att blandas. Det finns en metod för att spola dessa lådor. Det är lite omständigt men absolut inget svårt, följ den är min rekommendation.

av Schmoyoho
Det går förstås att göra s.k drain and fill-byte av oljan men det finns i princip ingen anledning eftersom det är mycket mer effektiv att byta som du beskriver, js1, med att låta lådan pumpa ut den gamla oljan själv. Sägs även vara bättre på att få väck smuts och partiklar. TS: nej, du behöver nollställa oljeräknaren oavsett hur du går till väga med bytet. Men det är inte något som du akut behöver göra i samma ögonblick du är färdigt med bytet men det finns ingen anledning att inte göra det. Som sagt finns det säkert någon i ditt närområde med VIDA som kan tänka sig hjälpa till, om inte så är det ett perfekt tillfälle att själv investera in hemmapularens bästa verktyg.
av Andis
Rolle85 skrev:Ok så om jag tappar ut all växellådsolja och fyller på med nytt så är de ingen fara o jag behöver ingen dice?
Men är detta inte till nån nytta?
För lång hålbarhet av lådan bör den absolut bytas olja i helst spola den. (Fins beskrivningar här på forumet har jag helt för mig)

Har byt på många utan att nola datorn och har aldrig varit några problem. Min egen har jag bytt på flera gånger har nu gått 30000 mil nolad endast en gång runt 18000 mil.

Med vänlig hälsning,
Andis
av Rolle85
Så summerat så öppnar man skruven i botten och 2 liter rinner ut, sen fyller man på två liter och startar motorn samtidigt som man kopplat bort returledningen och leder istället ut de i en flaska. När man pumpat ut två liter fyller man på med 2 liter och startar motorn igen osv.
Om jag nu inte nollar med dicen, vad händer då vad är funktionen?
av Schmoyoho
Rolle85 skrev:Så summerat så öppnar man skruven i botten och 2 liter rinner ut, sen fyller man på två liter och startar motorn samtidigt som man kopplat bort returledningen och leder istället ut de i en flaska. När man pumpat ut två liter fyller man på med 2 liter och startar motorn igen osv.
Nej. Kolla på videon StefanN länkade.
Rolle85 skrev:Om jag nu inte nollar med dicen, vad händer då vad är funktionen?
Spoiler »
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Så! Nu har jag äntligen renoverat f&aum[…]

Felkod 326

Felkoden borde väl vara ECM-C326 Se om dessa[…]

Kylarvatten läckage Volvo 940

Du måste trycksätta systemet när m[…]