Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Titt och tätt kommer jag inte dit jag ska med tvåhjulsdrift. Jodå, jag har provat, envisades i 32 år. Men nu har jag äntligen kommit mig för att skaffa drivning på alla fyra, och det är ju bättre än macka med god korv på.
Jag har insett att om någon bara skulle beskrivit hur bra Haldex (fast det är förstås så att jag har sista årgången med generation fyra) är, innan jag köpt en själv, då hade jag trott att de överdrev. Men för att vara personbil är det helt sanslöst hur mycket bättre det är. Jag kan ju köra med bil och släp där andra inte tar sig fram med bara bilen.

Batteriladdare behöver jag nästan aldrig använda, men AWD blir lika svårt att vara utan som luftkonditionering är, när man väl vant sig.
av HakanF
Haldex 5:an är helt ok (4:an var säkert bättre) Men man bör byta olja i den vid ca 6000 mil och passa på att byta eller
spola automatvxlådan samtidigt inget av det är särskilt svårt eller dyrt.
Användarvisningsbild
av apersson850
Såvitt jag har förstått, mest härifrån, så fungerar Haldex 5 lika bra framkomlighetsmässigt numera. Men då den är en klenare konstruktion måste den sättas åt hårdare, och det ger då ett större slitage, jämfört med Haldex 4. Därför är risken för kopplingshaveri större med Haldex 5 än med generation 4. Vilket ju då också rimligen innebär större underhållsbehov. Jag har bytt olja i min Haldex 4. Efter 18000 mil var filtret igensatt till en tredjedel. Det ger ju en fingervisning om att det bör göras oftare på Haldex 5, precis som skrivs ovan.
av HakanF
Jag bytte olja i min Haldex 5 vid drygt 10 000 mil och förfiltret till pumpen var helt igensatt och att oljan var en svart sörja. Det är bara ta bort pumpen så rinner oljan ut sedan lossar man påfyllnings pluggen och ger det en liten puff med tryckluft så kommer det ut mer gegga. rengör förfiltret skruva tillbaka pumpen fyllupp tills det droppar ut sedan kör ca 5 min och fyllupp igen sen är det klart.....
av Lövet
Vid det här laget måste det rulla tiotusentals bilar med Haldex 5 och höga mätarställningar. Nån som faktiskt känner till ett ras? (=Hur stort är "problemet" egentligen?)

Sen kan man ju reflektera över att tidigare Haldex generationer knappast varit felfria heller med stora mängder hylsproblem och givare som gått sönder.
av HakanF
Framkomlighet på V90 CC verkar inte så dåligt

Det ser inte så avancerat ut men kolla in andra crossovers, på deras kanal, som man tror är bra när de misslyckas långt tidigare
av Lövet
Jag har Haldex 5. Tidigare X-drive (konstant "äkta" 4wd enligt många). Har en isig lång backe upp till huset. Kommer upp exakt lika bra med H5 som tidigare. Den största skillnaden sitter i växellådan som gör det något svårare att smyga fram. Det problemet har inte Volvo med H5.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
HakanF skrev:Jag bytte olja i min Haldex 5 vid drygt 10 000 mil och förfiltret till pumpen var helt igensatt och att oljan var en svart sörja. Det är bara ta bort pumpen så rinner oljan ut sedan lossar man påfyllnings pluggen och ger det en liten puff med tryckluft så kommer det ut mer gegga. rengör förfiltret skruva tillbaka pumpen fyllupp tills det droppar ut sedan kör ca 5 min och fyllupp igen sen är det klart.....
Precis, byt olja ofta om du vill undvika problem, 6000 mil verkar vettigt.

Jag har fått min pump bytt, och när den nya rullat 6000 kommer jag byta olja.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det har skrivits om några haverier här. När Teknikens Värld provkörde (då) nya XC90 på terrängbana för några år sedan blev den framhjulsdriven under provkörningen.
av Schmoyoho
apersson850 skrev:Det har skrivits om några haverier här. När Teknikens Värld provkörde (då) nya XC90 på terrängbana för några år sedan blev den framhjulsdriven under provkörningen.
Om oljetemperaturen blir för hög är de menade att sluta driva på bakhjulen, det var inte bara det då? Eller var det ett faktiskt haveri under testet?

Det enda stora problemet med femmorna jag känner till är att det var något tillverkningsfel hos haldex som gjorde att pumparna dog i förtid på tidiga femmor.

Skulle hjälpa syrran igår att byta brom[…]

V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]

Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]

Cigg-uttag maxström?

Hur fungerar det generellt när en laddare kla[…]