Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Använd motorvärmaren när bilen stått någon längre tid före start, så minskar du problemet till ingenting. Men det är rätt att det inte tar speciellt många varv innan det går även utan glödstift. Kompressionsvärmen får du även om bränslet inte tänder, och den värmer rätt bra, den också. Här handlar det ju om att motorn går minst på tomgång, inte snurrar runt bara med startmotorns hjälp.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andersuw skrev:Varför skulle det bara ta någon sekund innan den går på alla cylindrar? Borde ju rimligen ta längre tid än så innan värmen från de cylindrar som tänder sprider sig så pass att även den cylinder som saknar glödstiftsfunktion börjar tända som den skall.

Om det är tillräckligt kallt (minus 20) glöder min V70 D4 -15 två sekunder innan den ens gör något startförsök. Och då har den extremt snabba glödstift som sitter optimalt placerade. Utan fungerade glödstift borde det ju då ta väsentligt längre tid än så innan cylindern går igång.
När motorn går igång på 4 cylindrar så stiger ju varvtalet direkt så det blir nog kompression för att även cylinder 5 ska tända.

Om det nu inte är sjukt kallt och kompen är grymt dålig. Diesel är ju dessutom inte lika skadlig som bensin i en cylinder som misständer.
av andersuw
OK. Det är möjligt att det löser sig fortare än jag trodde.
av intruder1400
andersuw skrev:OK. Det är möjligt att det löser sig fortare än jag trodde.
Googla på gamla diesel maskiner så upptäcker du att dom inte hade glöggning alls :D
Man fick dra gasen i botten o dra ut en pinne på pumpen så den fick masser av sås :D :D
Alltid lika spännande om gasen hade hängt sig pga pinnen frös fast utdragen vilket gjorde att motorn rusa :D
av Cox
Eller den gamla lastbilen volvo viking 941
Den har ju en anordning för eter patron, som man skulle pumpa in
Användarvisningsbild
av apersson850
Fast eterpatronen är en militär specialfiness. Men köldstarten, som på en Volvo 485 (Viking) med D67 manövreras genom att gaspådragshävarmen dras ut (man får in under huven för att göra detta), den fanns på civila varianter också.
Senare blev den automatisk, så man slapp rota under huven/hytten.
av Arne
Dieselmotorer utan glödstift är direktinsprutade motorer. De med glödstift är förkammardieslar och virvelkammardieslar.
av andersuw
Arne skrev:Dieselmotorer utan glödstift är direktinsprutade motorer. De med glödstift är förkammardieslar och virvelkammardieslar.
Nix. Om något är det tvärtom. Snart sagt alla moderna dieslar är ju direktinsprutade samt försedda med glödstift.
Användarvisningsbild
av apersson850
Om vi backar till, tja, 60-talet eller nåt, då var det så. Personbilsdieslar var förkammarmotorer, med glödning. Lastbilar hade direktinsprutning utan glödning, och skulle helst ha elektrisk motorvärmare på vintern. Att man har glödning numera, även på direktinsprutade, är för att fortare komma igång. Det svarta molnet som belönade kallstart med direktinsprutade motorer i lastbilarna som omgav min barndom är inte politiskt korrekt längre.

Så! Nu har jag äntligen renoverat f&aum[…]

Felkod 326

Felkoden borde väl vara ECM-C326 Se om dessa[…]

Kylarvatten läckage Volvo 940

Du måste trycksätta systemet när m[…]

Doktorns 945 ltt -97

Jo. Jag gjorde det flera gånger. När ja[…]